Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Personaliseren en mailen op dinsdag: de resultaten van de Email Benchmark

Kort & Goed

12 juni 2019

E-mailmarketingbureau e-Village heeft in april voor de zestiende keer haar Email Benchmark gepresenteerd. Voor het halfjaarlijkse onderzoek analyseerde het bureau 19.000 mailingcampagnes van zijn klanten die gebruikmaken van het mailmarketingplatform Clang (in totaal 2,3 miljard mails). Verschillende goede doelen, zoals KWF Kankerbestrijding en het Rijksmuseum, maken gebruik van het platform van e-Village. Het bureau presenteerde de uitslagen van het onderzoek tegelijkertijd met de resultaten van een enquête die eind 2018 werd ingevuld door ruim 100 Nederlandse bedrijven.

Logo email benchmark 2019
Logo email benchmark 2019 © e-Village

door Marijn Thijs

De belangrijkste bevindingen:

Donderdag

De populairste dag om mailings te verzenden is niet langer woensdag: donderdag is nu de dag waarop de inbox het vaakst volloopt. Dat betekent echter niet dat de mailings op die dag het beste resultaat halen: de op dinsdag verzonden e-mails worden namelijk het vaakst geopend en vergaren de meeste ‘kliks’.

Doorklikken

e-Village peilde ook de manieren waarop bedrijven het succes van een e-mailmarketingcampagne meten. Het vaakst wordt er gekeken naar het percentage mensen dat de gestuurde mail opent (64%), maar ook de click rate (61%) en conversie (51%) zijn populaire maatstaven. Het gemiddelde percentage mails dat geopend wordt, is met 24,63% iets gezakt ten opzichte van de vorige meting.

Persoonlijk

Een sterk besef van klantgedrag is enorm belangrijk voor een succesvolle mailcampagne. Veel bedrijven hebben dat begrepen, want slechts een klein deel van de Nederlandse bedrijven stemt zijn mailings helemaal niet af op de klanten. Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste doelen (het sturen van verkeer naar de site, het stimuleren van verkoop en branding) met personalisering het beste worden gehaald.

Doelen en uitdagingen

In 2019 willen veel marketeers nieuwe trends en uitdagingen onderzoeken. De automatisering van processen wordt volgens de enquête zowel als belangrijkste doel als als grootste uitdaging gezien. Andere vaak genoemde uitdagingen zijn o.a. databasemanagement, segmentatie en het faciliteren van de koppeling van mailplatforms met andere systemen.

Dit artikel stond ook in 'Kort en Goed' in het Vakblad fondsenwerving, die op 28 mei 2019 op de mat viel.

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close