Advertentie

Advertentie

Gepersonaliseerde Tikkie QR: direct doneren vanuit direct mail

Kort & Goed

15 mei 2019

Nic. Oud introduceert deze maand direct mail met gepersonaliseerde Tikkie QR. Het betaalgemak van online wordt zo gecombineerd met de kracht van direct mail. 

door Redactie Vf

Donateurs scannen de QR-code op de brief met hun telefoon en kunnen direct doneren. Omdat de QR code gepersonaliseerd is, weet een goed doel altijd van wie de gift komt. “Tikkie QR is dus niet alleen snel en simpel voor de donateur maar heeft ook voor goede doelen grote voordelen”, aldus Vincent Roobeek, Business Developer bij Nic. Oud. 

De innovatieve betaaltool van verzendhuis Nic. Oud is ontwikkeld in samenwerking met Tikkie. Eerst worden gepersonaliseerde QR-codes gegenereerd gebaseerd op het 16-cijferig betalingskenmerk dat ook op een acceptgiro wordt gebruikt. De QR-codes worden vervolgens op de brieven geprint. Als een donateur de QR-code scant, komt hij op een landingspagina terecht. Hier kiest de donateur een bedrag en wordt er doorgelinkt naar Tikkie voor de betaling. “Op de landingspagina kan het goede doel de geefvraag met beeld en tekst ondersteunen. Er kan ook gekozen worden voor open bedragen of bedragen die per segment worden ingesteld”, legt Vincent Roobeek uit.

Vervanger acceptgiro

Nu sturen goede doelen veelal een acceptgiro mee met hun fondsenwervende brieven. Het gebruik van de acceptgiro neemt echter snel af. In 2018 vonden nog maar 11 miljoen betalingen plaats via de acceptgiro tegen ruim 500 miljoen betalingen via iDeal. “Nu al zijn er in Nederland 5 miljoen gebruikers van Tikkie. Met deze betaaltool spelen we op deze ontwikkeling in. Ik verwacht dat goede doelen voorlopig beide betaalmethodes naast elkaar aanbieden, maar Tikkie QR kan op den duur de vervanger zijn van de acceptgiro.” 

In de afgelopen periode is de tool uitvoerig getest. Ook is er een pilot gedraaid bij het Nederlands Bijbelgenootschap, waarbij de Tikkie QR code is ingezet voor het innen van contributie.

Vincent Roobeek: “Gezien de eerste positieve ervaringen verwachten we dat veel organisaties hiermee aan de slag willen gaan.”

Wil je zien hoe de “Donatie variant” werkt? Scan de QR met je smartphone: