Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

Top-100 Instagram-accounts goede doelen heeft nieuwe nummer 1

Impact Kort & Goed

8 mei 2019

De Instagram Top 100 van Fundraiser Online heeft een nieuwe nummer 1: het account van het Van Gogh Museum is World Press Photo voorbijgestreefd. Beide organisaties genieten internationale bekendheid en staan mijlenver voor op de rest van de accounts in de lijst. Ook de accounts van andere organisaties groeien onverminderd hard door, aldus het platform dat volgersaantallen van goede doelen-accounts bijhoudt.

Logo van Instagram
Logo van Instagram © Instagram / Facebook

door Redactie Vf

Groei

De stijging van het totale aantal volgers is opmerkelijk te noemen. Ten opzichte van februari hebben de accounts ongeveer 320.000 nieuwe volgers vergaard, waardoor de organisaties die de top-100 vormen gezamenlijk bijna 3 miljoen geïnteresseerden hebben. Ook de ondergrens is hard omhooggeschoten: waar je bij de vorige meting de lijst nog haalde met 915 volgers, heeft een goed doel er nu 1088 nodig om intrede te doen in de lijst.

Die ondergrens is onder andere opgestuwd door de drie nieuwe binnenkomers van deze editie: Wakker Dier, Villa Pardoes en het Diabetesfonds. De dierenorganisatie is de hoogste nieuwe binnenkomer op plaats 72. Stichting Proefdiervrij, FairfoodNL en Landschap Overijssel hebben hun plaats in de top-100 moeten afstaan.

Verschuivingen

Naast de wisseling van de top-2 zijn nog twee goede doelen in de top-10 van plaats geruild: WNF Nederland (nu plek 5) en de Johan Cruyff Foundation (nu plek 6) hebben stuivertje gewisseld. Mensenrechtenorganisatie Free a Girl was de grootste stijger van deze editie. Doordat zij meer dan 6.000 nieuwe volgers vergaarden steeg de organisatie met stip van 30 naar 12 in de lijst. Samen met het Instagram-account van Greenpeace vormen ze een serieuze ‘bedreiging’ voor de huidige top-10.

Methodologie

Gezien de explosieve groei van het aantal volgers op de Instagram-accounts van goede doelen heeft Fundraiser Online besloten om haar lijst in het vervolg ieder kwartaal uit te brengen. Het platform doet dit al bij haar Twitter- en Facebook-metingen. Toen Instagram nog minder prominent aanwezig was in de goede doelen sector werd de lijst maar eens per half jaar opgesteld. De volgende meting komt dus in augustus uit.