Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Dierenbescherming zet Beter Leven keurmerk op zuivel

Kort & Goed

15 april 2019

Als je deze week in de supermarkt voor het schap met de zuivel staat zal het je wellicht opvallen. Veel pakken yoghurt en melk hebben sinds vandaag een Beter Leven keurmerk: de sticker die eerder al op de verpakkingen vleesproducten, eieren en kip afgedrukt stond. Een goede zaak, vinden de organisaties die zich hard maakten voor de bredere introductie van het keurmerk (Dierenbescherming, Stichting Natuur & Milieu en Vogelbescherming Nederland).

Koeien in de wei.
Koeien in de wei. © Dierenbescherming

door Redactie Vf

Nederland heeft de hoogste melkproductie per hectare in Europa. Daarom is de impact van de zuivelindustrie op dierenwelzijn, natuur en milieu is groot.

De nieuwe Beter Leven verpakkingen worden exclusief geïntroduceerd in alle Jumbo-filialen. Met zowel de supermarktketen, de zuivelverwerker en de melkveehouders is samengewerkt om de introductie mogelijk te maken. Vooralsnog doen zes melkveehouders mee aan het nieuwe concept.

Onwenselijke situaties voorkomen

Het Beter Leven keurmerk hanteert eisen die verder reiken dan de wet. In de melkveehouderij bestaan echter geen regels voor huisvesting van de dieren. Doordat de sector snel intensiveert en vergoot ontstaan er regelmatig onwenselijke situaties. Het Beter Leven keurmerk voor zuivel met één ster schrijft daarom basisuitgangspunten voor die zuivel ‘koevriendelijker’ en duurzamer maakt. Ook dient de zorg voor de natuur rond en op de boerderij verbeterd te worden, door over te stappen op groene energie, mestoverschotten af te bouwen en vervuilende bestrijdingsmiddelen te beperken. 

'Opschieten'

‘Wij willen de melkveehouderij verbeteren op het gebied van dierenwelzijn, milieu en biodiversiteit’, aldus Co’tje Admiraal, directeur van de Dierenbescherming. Bij onder meer de pluimvee- en varkenshouder is volgens haar nog een lange weg te gaan. ‘Maar over vijf jaar zijn we een heel eind opgeschoten, de nieuwe criteria staan al met potlood op papier.’

Meer over Gezondheid Voedsel

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close