De Nederlandsche Bank lanceert publiekscampagne ‘U beslist’ over betaalrichtlijn PSD

Wet- en Regelgeving

11 maart 2019

De Nederlandsche Bank (DNB) is maandag een publiekscampagne gestart onder de slogan ‘U beslist’ om meer bekendheid te geven aan de nieuwe mogelijkheden om anderen toegang te geven tot de bankrekening. De mogelijkheden daartoe zijn nu groter, omdat in Nederland de wetgeving van kracht is geworden die volgt uit de nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD.

Het hoofdgebouw van De Nederlandsche Bank in Amsterdam.
Het hoofdgebouw van De Nederlandsche Bank in Amsterdam. © De Nederlandsche Bank

door Redactie Vf

Niet-bancaire dienstverleners met een vergunning en banken kunnen via internet of bij het internetbankieren aan de rekeninghouder vragen of ze betalingen mogen doen vanaf de bankrekening van die persoon, en om inzage in betaalgegevens te mogen krijgen. Met die richtlijn hoopt men de innovatie en concurrentie op de Europese betaalmarkten te stimuleren.

DNB lanceert de campagne namens het Maatschappelijk Overleg betalingsverkeer (MOB), waarin partijen zijn verenigd die in Nederland betrokken zijn bij het retail-betalingsverkeer. Daaronder vallen banken, organisaties in de detailhandel en consumentenorganisaties.

Met de campagne wil toezichthouder DNB ervoor zorgen dat de rekeninghouder voortaan twee keer nadenkt voordat ze een beslissing neemt als een externe organisatie aan de virtuele deur klopt voor toegang tot een bankrekening. Verwacht wordt namelijk dat de nieuwe mogelijkheden zullen leiden tot nieuwe producten en aanbiedingen via de bankrekening.

De nieuwe diensten mogen alleen worden aangeboden door niet-bancaire partijen, mét een vergunning van DNB of één van de andere toezichthouders in de EU en door banken. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens houdt een oogje in het zeil: zij ziet toe op de privacy-aspecten van de nieuwe dienstverlening.