Doneren met Tikkie kan nu ook via platforms Kentaa

Kort & Goed

7 maart 2019

Online fondsenwervingsplatform Kentaa biedt voor al haar platforms de mogelijkheid om donaties te werven via Tikkie – de makkelijke methode waarmee je via platforms als WhatsApp en Messenger betaalverzoeken kan versturen. Twee organisaties bijten het spits af: Stichting Vluchteling gebruikt Tikkie via Kentaa voor haar project ‘Nacht van de Vluchteling’ en Stichting Lymph&Co voor ‘de Hollandse 100’.

Tikkie: de methode waarmee je via Messenger-apps betaalverzoeken kan versturen.
Tikkie: de methode waarmee je via Messenger-apps betaalverzoeken kan versturen. © Tikkie

door Redactie Vf

Hoe werkt het?

Op de platforms van Kentaa, waarop fondsenwervende organisaties online fondsen kunnen werven, kan iedereen een verzoek om via Tikkie te doneren aanmaken en dit delen met hun contacten via WhatsApp of e-mail. Het is vervolgens voor de personen die ‘uitgenodigd’ zijn heel makkelijk om snel te doneren via hun smartphone.

Organisaties die met het Kentaa platform werken vragen bij ABN AMRO – de bedenker van Tikkie – een account aan. De bank kan de donaties dan rechtstreeks op de bankrekening van het goede doel in kwestie storten. Ook worden ze op de Kentaa-sites meegeteld, zodat de totale donatieteller voor een project klopt en de Tikkies goed terug te vinden zijn.

Zelf bepalen

Daarnaast kunnen donateurs nu zelf bepalen welk bedrag ze willen doneren. Voorheen bepaalde de persoon of instantie die de Tikkie aanmaakte het donatiebedrag, verpakt als een betaalverzoek.

Afgelopen jaar implementeerde Kentaa Tikkie-donaties al in haar platform voor online collecteren, Digicollect.

Tikkie is gratis te gebruiken voor iedereen met een Nederlandse betaalrekening. Ook bedrijven kunnen bij Tikkie terecht om de tool in hun eigen bedrijfsvoering te verwerken.