Advertentie

Advertentie

Amper groei aantal Twittervolgers goede doelen

Kort & Goed

25 februari 2019

Met de woorden ‘We zijn 2019 bepaald niet vrolijk van start gegaan’ opent de blog Fundraiser Online haar omschrijving van de nieuwe editie van de Goede Doelen Top 250 voor Twitter. Verschuivingen zijn er amper en één op de vijf accounts is volgers verloren. De groei van in totaal 5000 volgers is, over 250 accounts genomen, karig te noemen.

Logo van Twitter.
Logo van Twitter. © Twitter

door Redactie Vf

Men is over het algemeen wel actief op Twitter, maar een logische publicatiestrategie lijkt bij veel goede doelen achterwege te blijven. Een tweet wordt snel verdrongen door andere Tweets in een tijdlijn – het bereik blijft daardoor laag.

Twitter ook een van de eerste sociale mediaplatforms die goede doelen links laten liggen. Vaak hebben ze wel een account, maar maken ze er geen gebruik van. Alleen al dit kwartaal is de waarnemingslijst van de blog met zestien accounts ingekort. Acht van de zestien doelen hebben al een halfjaar niet getweet, nog eens zeven al drie maanden niet. Het laatste account is dat van Ypsilon, welke is opgeheven en samengevoegd met MIND Ypsilon.

De Top 10 van februari 2019: 

Aantal Twittervolgers (Fundraiser Online)

De lijst is onveranderd ten opzichte van de vorige meting, in november. Twee accounts steken er met kop en schouders bovenuit: het Van Gogh Museum en World Press Photo. De nummers 3 tot 7 strijden om een 'podiumplek' en hebben een ruime voorsprong op de nummers 8 tot 10. Greenpeace en de Vogelbescherming zitten de Top 10, met meer dan 29.000 volgers, op de hielen.

Mede door de inactiviteit van een aantal goede doelen maken zeven nieuwe organisaties hun opwachting in de lijst van februari: Hoorstichting Nederland, Wycliff Bijbelvertalingen, Friedenstimme Nederland, Leprazending, Net4Kids, Bake for Life en Diva Dichtbij. Er zijn nu nog maar 400 volgers nodig om de top-250 binnen te komen.

‘Eigenlijk is Twitter alleen interessant voor (ongeveer) de Top 50 van de lijst. De rest zou moeten kiezen: geloof je er in, investeer dan in je groei, geloof je er niet in, stop er dan gewoon mee,’ schrijft de samensteller van de lijst op Fundraiser Online. ‘Zou je er in moeten geloven? Wat mij betreft wel.’

Tegelijkertijd groeien Instagram-accounts van goede doelen wel als kool. Fundraiser Online bracht die verschuivingen eerder deze maand in kaart.