Op 25 januari 2019 vierde de Data Driven Marketing Association (DDMA) zijn vijftiende verjaardag met een groot aantal leden en 'alumni', in De Kromhouthal in Amsterdam Noord. De DDMA heeft onder zijn 335 leden ook een actieve non-profitmembergroep. Regelmatig komen hoofden fondsenwerving bijeen om actuele zaken zoals de privacyregelgeving te bespreken.
Carel Rog geëerd
Jaap Zeekant, hoofdredacteur Vakblad Fondsenwerving: 'In de wereld van direct marketing geldt Carel Rog als een van de pioniers. Hij stond decennia geleden, als directeur Benelux van Readers Digest, mede aan de basis van direct marketing in Nederland. Carel, die inmiddels midden tachtig is en vergezeld werd door zijn dochter Imme Rog (lid Raad van Bestuur Novamedia / Goede Doelen Loterijen), heeft naast zijn werk in de loop der jaren belangrijke functies vervuld, zoals voorzitter van DMIN, DMSA en FEDMA, voorzitter van de commissie Privacy van VNO/NCW en voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit van 2010 – 2014. Carel, die velen heeft geïnspireerd, kreeg de Carel Rog Penning, het eerbetoon dat naar hem zelf is vernoemd, uit handen van oud-vicevoorzitter DDMA Johan van Mil. In zijn hilarische dankwoord liet Carel en passant merken nog niets aan scherpte en gezag te hebben ingeboet.'
De wensen en verwachtingen van klanten over hoe je met hun data omgaat moeten op de eerste plaats staan. Alleen op die manier bouwen we een duurzame data-economie en kunnen we mooie dingen maken met data waar iedereen voordeel van heeft. - Diana Janssen
DNA
De DDMA heeft de afgelopen jaren een stempel gedrukt op het vakgebied van data driven marketing. Aandacht voor de technologische en compliance kant van het marketingvak zit bij de vereniging in het DNA, evenals het verbinden van verschillende bloedgroepen. Zo komen niet alleen marketeers en juristen bij DDMA over de vloer, maar ook steeds meer communicatiemensen en data scientists.
'We hebben het hier over ‘fit for future’, aldus Diana Janssen, directeur van de DDMA. 'Dat is waarom leden zich bij DDMA aansluiten. Technologische en sociale ontwikkelingen maken dat organisaties steeds wendbaarder moeten zijn. De klant verwacht veel en organisaties moeten deze verwachtingen kunnen waarmaken. Organisaties moeten niet alleen op de hoogte zijn van de laatste mogelijkheden, maar in toenemende mate ook een juridische basis hebben. De wensen en verwachtingen van klanten over hoe je met hun data omgaat moeten op de eerste plaats staan. Alleen op die manier bouwen we een duurzame data-economie en kunnen we mooie dingen maken met data waar iedereen voordeel van heeft.'
'Data en technologie voegen waarde toe aan onze samenleving,' voegt Janssen toe. 'Innovatie is inmiddels voor een belangrijk deel datagedreven. Tegelijkertijd brengt het gebruik van persoonsgegevens verantwoordelijkheden met zich mee. Verantwoordelijkheden die breed erkend en verankerd moeten zijn in elke organisatie die met data werkt. DDMA noemt het ecosysteem waarin de belangen tussen klant en organisatie, tussen economie en maatschappij in balans zijn de ‘duurzame data economie’. In 2019 gaat DDMA samen met verschillende stakeholders (o.a. consumentenorganisaties, overheid, bedrijfsleven) aan de slag om uitgangspunten te formuleren voor een duurzame data economie.'
DDMA College Tour
De Nederlandse data-driven-marketingsector maakt een enorme ontwikkeling door en heeft internationaal een toonaangevende positie. Ook blijft de behoefte aan nieuw talent groeien, wat schaars blijkt te zijn. aarnaast zijn nieuwe opleidingen zoals Artificial Intelligence bijvoorbeeld zo populair dat ze niet alle inschrijvingen aankunnen. Daarom start in 2019 de DDMA College Tour, waarbij commissieleden met vijftien uur college kennis investeren in het talent van morgen. De onderwijsinstellingen waar de DDMA College Tour langs zal gaan worden later dit jaar bekendgemaakt.
Young Talent Award 2019
Uit het grote aantal inzendingen kwamen zes finalisten op de shortlist; Jelle Schenk (Van den Busken), Mark Ebergen (Searchresult, an Adeptiv agency), Kim van der Zande (InvoiceFinance), Chris van der Voordt (Rabobank), Tim van der Wiel (GoSpooky) en Gerrit van Leeuwen (Yourzine).
Uiteindelijk werd Kim van der Zande, sales director bij Invoice Finance, tijdens de feestelijke avond uitgeroepen tot Young Talent 2019. Hij ontvangt de prijs voor zijn bijdrage om van data iets moois te maken. De jury roemt daarbij in het bijzonder het end-to-end gebruik van data voor beslissingen, de moderne software toepassingen en het succesvol inzetten van data voor sales, met spectaculaire resultaten.