Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Donateursvertrouwen is hoog en lijkt stabiel

30 oktober 2018

De kwartaalmeting van het Nederlandse Donateurspanel laat een stabiel hoog vertrouwen zien. Daarnaast blijkt dat een giftverzoek via mail als het prettigst wordt ervaren, we geven het liefst aan collectes.

Logo van Het Nederlandse Donateurspanel
Logo van Het Nederlandse Donateurspanel © WWAV

door Redactie Vf

Na een kleine dip begin dit jaar, is het donateursvertrouwen inmiddels al een relatief lange tijd stabiel op een ongekend hoog niveau. In september werd onder het Nederlandse Donateurspanel (NDP) een donateursvertrouwen gemeten van ‑7. Afgezien van een enkele uitschieter (‑6 in januari 2007) was het oordeel van donateurs over goede doelen en de bereidheid om te doneren niet eerder zo lang zo positief. Dit in tegen­stelling tot het consumentenvertrouwen, dat een daling doormaakt. Verder gaf het donateurs­panel aan het prettig te vinden om via e-mail te worden benaderd met giftverzoeken. Als pret­tig­ste manier om te doneren benoemden zij ‘contant in de collectebus’.

Donateursvertrouwen

Na een minieme daling in maart en juni dit jaar, ligt het donateursvertrouwen met -7 weer op het niveau waarop het de laatste drie kwartalen van 2017 ook lag. Het vertrouwen is hoog: sinds het donateursvertrouwen gemeten wordt, heeft het alleen in januari 2007 hoger gelegen op -6.

Normaal gesproken volgt het donateurs­ver­trou­wen vrij goed de trend van het consumenten­­ver­trouwen. Dit kwartaal zien we echter dat het con­sumentenvertrouwen juist iets zakt. Het staat nu op 21, ten opzichte van 23 in het tweede kwartaal. Dit is het gevolg van een minder positief oordeel over het economisch klimaat en een lichte afname in koopbereidheid, aldus het CBS.


Figuur 1: ontwikkeling van consumenten- en donateursvertrouwen 2005-2018Figuur 1: ontwikkeling van donateurs- en consumentenvertrouwen 2005-2018

Hoe wordt de donateur het liefst benaderd?

De waardering voor e-mail (prettig tot zeer prettig op vijfpuntsschaal) is ten opzichte van een eer­dere meting in 2016 toegenomen van 30% naar 34% en staat nu bovenaan. Twee jaar geleden stond post nog op 1 en nam e-mail de tweede plek in, maar nu is dat andersom. Online banners staan op 3.

De eerste plek in de ‘onprettigheids’-Top-3 (onprettig tot zeer onprettig op de vijfpuntsschaal) is voor benadering via de telefoon. De tweede plek is voor WhatsApp; straatwerving neemt de derde plek in.

Hoe geeft de donateur het liefst?

We vroegen het panel om drie doneermethoden aan te kruisen die zij het prettigst vinden. Dit leidde tot de volgende Top-3 prettigste geefmethoden:

1. Contant geld bij een collecte (50%);
2. Eenmalige donatie via internetbankieren (47%);
3. Loten kopen van een loterij die doneert aan het goede doel (zoals Postcodeloterij) (26%).

Het minst vaak genoemd werden: periodieke schenking (2%), via QR-code (2%), via sponsoractie waarbij mijn activiteit wordt gesponsord (2%). Tot slot valt op dat de collectebus onder veertigers minder populair is dan onder de andere leeftijdsgroepen (34% vs. 52%).

Het volledige rapport kun je hier lezen.

Bron: WWAV

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close