Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Op naar de 100 jaar!

1 juni 2018

Hoe kan het toch dat er in Japan een eiland ligt waar ziektes als Alzheimer en Kanker nauwelijks voor komen? Onderzoekers breken zich hun hoofd hoe dit mogelijk is. Jeroen Talens schrijft erover in zijn column.

Japanse lampion
Japanse lampion © Shutterstock.com/lily_of_the_valley

door Jeroen Talens

In Japan ligt een eiland waar kanker en alzheimer niet of nauwelijks bestaan. Onderzoekers breken zich hun hoofd erover hoe dit mogelijk is. Ligt het aan het eten? Aan het klimaat? Zit het in hun genen? Bewegen ze misschien meer? Zijn ze domweg gelukkiger?

Als je de bewoners van Okinawa vraagt naar hun geheim, halen ze hun schouders op en mompelen ‘Ikigai’. Dit betekent zoveel als: ‘reden om je bed uit te komen’. Ikigai houdt in dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. En dan bij voorkeur een doel dat de wereld nodig heeft, want dan kun je er je beroep van maken!

Als je eenmaal een doel hebt en opstaan geen probleem is, gaat de rest vanzelf.

Je ben zuinig op elkaar, want de wereld heeft jouw doel nodig en jouw doel heeft de wereld nodig. Ikigai is dus per definitie interactief. Ook ben je zuinig op jezelf want zonder jou geen doel! Veel vlees wordt er op het eiland niet gegeten en de bewoners consumeren volgens het Hara hachi bu- principe: ‘eet tot je voor tachtig procent vol zit’.

Van pensioen hebben ze op Okinawa nog nooit gehoord. Je hebt een doel, dus je weet wat je waard bent, dus je komt graag je bed uit... waarom zou je dan in vredesnaam op je 65e (sorry, 67e) stoppen met werken om in je eentje achter de bonsaibomen te gaan zitten?

Nu moet ik eerlijk zeggen: het zit deze eilandbewoners ook wel een beetje mee. Op Okinawa schijnt altijd een lekker zonnetje en dat maakt zelfs de stramste spieren soepel. Maar feit is dat de burgemeester van Okinawa wel erg vaak een blommetje moet bezorgen bij een honderdjarige.

Geld dit dan ook voor fondsenwervers?

Bij het verhaal van Ikigai moest ik direct denken aan de charitatieve sector. Daar hebben mensen immers ook een duidelijk (goed) doel voor ogen. Ze hebben vast geen moeite met opstaan, want ze weten wat ze aan de wereld kunnen toevoegen en hebben van hun doel hun beroep gemaakt. Veel fondsenwervers die ik ken, eten vlees noch vis en ze zijn zuinig op collega’s, collectanten en donateurs.

Om Ikigai te ontdekken hoef je dus helemaal niet naar Japan te vliegen - we hebben het geheim allang ontdekt! Het enige dat in dit idyllische plaatje ontbreekt, is een lekker zonnetje. Maar met de opwarming van de aarde en de voorspelling dat het mediterrane klimaat langzaam naar Noord-Europa opschuift, wordt ook aan deze voorwaarde voldaan.

Dus lieve fondsenwervers: op naar de 100!

Jeroen Talens is creative director bij WAVV

Bron: Vakblad fondsenwerving

Jeroen Talens

Columnist

Jeroen Talens studeerde kunstgeschiedenis in Groningen, maar stapte al snel over naar de reclamewereld. Bij WWAV was hij jarenlang copywriter, creative director en partner. Sinds de overname van WWAV door Happy Horizon Non-profit ligt zijn focus op concept en copy. Hij was jarenlang vaste columnist van het Vakblad fondsenwerving (2013-2020).

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close