Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Consumentenvertrouwen omhoog, donateursvertrouwen gelijk

28 februari 2018

De stijging van het consumentenvertrouwen is nog niet terug te zien in het donateursvertrouwen: net als in juni en september bleef het donateursvertrouwen eind 2017 steken op een 7.

door Redactie Vf

Eind januari verscheen weer een rapportage van het Donateurspanel. Het consumentenvertrouwen zit duidelijk in de lift. Volgens het CBS hebben we vertrouwen in de economie en ook de koopbereidheid neemt toe. Deze stijging is echter niet terug te zien in het donateursvertrouwen: net als in juni en september bleef het donateursvertrouwen eind 2017 steken op een 7.

Van de respondenten geeft 65% aan dat men in december niet vaker overweegt om iets voor een ander te doen dan in andere maanden. Binnen de groep 40 tot 49-jarigen is dat zelfs 75%.

Toch is er hoop voor de toekomst: van de 30 tot 39-jarigen overweegt maar liefst 20% in december om aan (meer) goede doelen te doneren.

De drie onderwerpen die in 2018 hoog op de agenda staan zijn gelijk aan 2015. Wel is er een nieuwe koploper: aandacht voor ‘toenemende kosten voor de gezondheidszorg in Nederland’ steeg naar de eerste plaats, op de voet gevolgd door ‘armoede in Nederland’ en ‘ouderenzorg in Nederland’. Minder belangrijk vindt het panel de ‘behandeling en genezing van besmettelijke ziektes zoals aids, hiv en ebola’, ‘Discriminatie van minderheden’ en ‘opvang van vluchtelingen’.

Kijken we naar verschillen per leeftijd, dan blijkt dat jongeren de toenemende zorgkosten in Nederland minder belangrijk vinden dan ouderen. Armoede is vooral voor de groep 40 tot 49-jarigen een belangrijk onderwerp, terwijl de groep 60-plus aandringt op extra aandacht voor ouderenzorg.

Het ‘Donateursvertrouwen’ wordt, in opdracht van WWAV en CBF, ieder kwartaal gemeten door Kien onderzoek onder ruim 1.000 respondenten. Deze index geeft aan hoe het staat met het vertrouwen in goede doelen, waarbij het geefklimaat, de geefbereidheid en het imago van goede doelen inzichtelijk worden gemaakt.

Meer informatie: jvrheeden@wwav.nl

Bron: WWAV

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close