Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Lancering Impact Challenge

7 juni 2017

Een sectorbrede coalitie lanceert een nieuw initiatief om de maatschappelijke impact van de goededoelensector groter en zichtbaarder te maken: de Impact Challenge.

door Redactie Vf

Een sectorbrede coalitie lanceert een nieuw initiatief om de maatschappelijke impact van de goededoelensector groter en zichtbaarder te maken: de Impact Challenge.

De goededoelensector staat voor de uitdaging om de maatschappelijke impact van de sector te vergroten en zichtbaarder te maken. Uit recent onderzoek (Geven in Nederland 2017) blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders vindt dat goede doelen een belangrijke functie vervullen in de maatschappij. Tegelijkertijd worden er vraagtekens gezet bij de effectiviteit van de goededoelenorganisaties.

“Het is tijd dat we sectorbreed aandacht gaan besteden aan het vergroten en zichtbaarder maken van onze maatschappelijke impact”, aldus Roline de Wilde, directeur van het CBF, de onafhankelijk toezichthouder van de goededoelensector.

“Dit initiatief past heel goed bij onze nieuwe rol als ontwikkelgerichte toezichthouder. Afgelopen jaar bleek, tijdens de implementatie van de nieuwe erkenningsregeling, dat veel CBF-erkende organisaties nog zoekende zijn naar de manier waarop ze het beste met doelrealisatie om kunnen gaan. We willen voorkomen dat iedereen zelf het wiel uit gaat zitten vinden. Daarom faciliteren wij met onze jaarlijkse toetsing graag het reflectieve gesprek hierover.”

Om de discussie over maatschappelijke impact binnen de sector te stimuleren, lanceert een brede groep initiatiefnemers de Impact Challenge. Naast het CBF zijn brancheorganisatie Goede Doelen Nederland, PwC, Impact Centre Erasmus, Wakker Dier, Nierstichting, Plan, Amref Flying Doctors, de Natuur en Milieufederaties, Simavi en The Hunger Project aangesloten.

Waaruit bestaat de Impact Challenge?
In 2017 bestaat de Impact Challenge uit een impactmeting op sectorniveau, een impact-evenement en een leergang doelrealisatie. De Challenge heeft als doel om:

  • ‘Impact’ op inspirerende wijze te agenderen en de sectorbrede kennis te verdiepen
  • Binnen de goededoelensector van elkaar te leren en kennis uit te wisselen
  • Samen te discussiëren over impact en effectiviteit op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en maatschappelijke trends.

Wat kunnen we van elkaar leren?
De Impact Challenge is de opvolger van de PwC Transparantprijs. Met de Impact Challenge wordt de nadruk van transparantie (‘Hoe wordt het geld besteed?’) verlegd naar impact (‘Welk maatschappelijk probleem wordt met het geld opgelost?’). De Wilde: “We staan voor een grote uitdaging om sectorbreed onze maatschappelijke impact op een hoger plan te tillen. Bij de Impact Challenge gaat het niet om het beste jongetje van klas. Het delen van kennis en ervaringen staat centraal.”

Bron: CBF

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close