Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Sluit je aan bij de toekomst van fondsenwerving!

18 mei 2017

Vandaag is De Toekomst van Fondsenwerving gelanceerd op fondsenwerving.org. Dit nieuwe kennisplatform heeft als doel een duurzame verandering te bewerkstelligen in de Nederlandse fondsenwerving sector in lijn met de uitkomsten van The Commission on the Donor Experience.

door Redactie Vf

Vandaag is De Toekomst van Fondsenwerving gelanceerd op fondsenwerving.org. Dit nieuwe kennisplatform heeft als doel een duurzame verandering te bewerkstelligen in de Nederlandse fondsenwerving sector in lijn met de uitkomsten van The Commission on the Donor Experience. Op 5 oktober zal daarom niemand minder dan Ken Burnett naar Amsterdam komen om Nederlandse fondsenwervers mee te nemen in de belangrijkste aanbevelingen van dit baanbrekende onderzoek.  

Het Engelse publiek voelt zich steeds meer onder druk gezet door goede doelen om maar te blijven geven. Het negatieve sentiment dat hieruit is voortgekomen heeft een kritisch niveau bereikt. Meer klachten, overheidsingrijpen, negatieve media aandacht en een nog verder dalend vertrouwen in goede doelen. In 2015 is daarom The Commission on the Donor Experience opgezet door Ken Burnett en Giles Pegram. 

Het doel van de commissie is om een verandering in de fondsenwerving te bewerkstelligen: om de cultuur in onze sector te veranderen waarbij donateurs altijd een centrale plek innemen. Waar transacties een gevolg zijn van relaties en niet andersom. Lange termijn inkomsten voor de non-profit sector zijn enkel en alleen te waarborgen door de relatie met de donateur als uitgangspunt te nemen.  

Laten we in Nederland leren van de fouten die in de Engelse fondsenwerving sector zijn gemaakt en voorkomen dat zo'n situatie in Nederland ontstaat. De kennis om dat te doen is er. Dus laten we die kennis omzetten in onze dagelijks praktijk!

De initiatiefnemers van De Toekomst van Fondsenwerving, Reinier Spruit en Nassau Fundraising, roepen daarom alle Nederlandse fondsenwervers op om zich aan te sluiten bij deze visie. Door je aan te sluiten bij het platform word je op de hoogte gehouden van de uitkomsten van het onderzoek en alle relevante ontwikkelingen op dit gebied. De initiatiefnemers hopen dat er een beweging ontstaat van fondsenwervers die zich hard maken om binnen hun eigen organisatie de uitkomsten van de commissie te implementeren.

Reinier Spruit: "De uitkomst van de Commission on the Donor Experience is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van onze sector. Als we er tenminste mee aan de slag gaan! Bij veel organisaties staat behoud van donateurs hoog op de agenda en dat is terecht. Er valt namelijk nog zoveel te verbeteren. Als een van de project leads mocht ik bijgedragen aan de totstandkoming van de Commission on the Donor Experience en nu wil ik niets liever dan dat we het advies massaal gaan gebruiken in de praktijk."

Hans Broodman van Nassau Fundraising: "Fondsenwerving met de ervaringen van onze donateurs als uitgangspunt is niet alleen de toekomst van ons vak. Het is fondsenwerving, zoals het bedoeld is. Omdat het werk dat wij als sector doen zo ontzettend belangrijk is, willen wij er alles aan doen om zoveel mogelijk fondsenwervers aan boord te krijgen. Zowel bij het platform als bij het evenement in oktober. Wij zijn er trots op dat we Ken Burnett naar Nederland kunnen halen om ons de toekomst van fondsenwerving te laten zien."

Op 5 oktober zal Ken Burnett, 25 jaar nadat hij het revolutionaire boek Relationship Fundraising schreef, een select gezelschap van Nederlandse fondsenwervers meenemen in de belangrijkste uitkomsten van de commissie. In een dagvullend programma zal Ken Burnett de aanwezigen uitleggen hoe je beste donateur-gerichte fondsenwerving beoefent.

Ken Burnett: "The past two years have been horrendous for fundraisers in the UK. Yet thanks to the Commission on the Donor Experience, from initial gloom many fundraisers now believe that the future could be better than ever. Looking at events in the UK, fundraisers in other countries have often said, ‘this could happen in our country too.’ Fundraisers in the Netherlands would do well to learn from what’s been happening across the channel, to avoid making the same mistakes that have so dramatically derailed fundraising in the UK. Also, to look at and learn from the positive lessons coming out of the Commission – 526 tips and advice on ways to improve the donor experience, plus more than 250 case histories to learn from, copy and adapt."

Vanaf vandaag kan iedereen een entreebewijs voor dit unieke evenement bemachtigen.

Bron: De Toekomst van de Fondsenwerving

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close