Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

Fondsenwerver Hendrikje Crebolder in directie Rijksmuseum

23 maart 2017

Per 1 april 2017 treedt Hendrikje Crebolder toe tot de directie van het Rijksmuseum. Een unieke benoeming voor fondsenwervend Nederland.

door Redactie Vf

Per 1 april 2017 treedt Hendrikje Crebolder toe tot de directie van het Rijksmuseum. Als directeur Development & Media wordt zij naast hoofddirecteur Taco Dibbits en zakelijk directeur Erik van Ginkel, verantwoordelijk voor fondsenwerving, communicatie en marketing. Hendrikje Crebolder is sinds 2009 hoofd Development bij het Rijksmuseum.

De benoeming vormt een ogenschijnlijk kleine stap voor het Rijksmuseum, dat met Crebolder een vertrouwd gezicht in de directie krijgt: zij - opgeleid als jurist en jarenlang werkzaam als advocaat bij Baker McKenzie in Amsterdam - is al sinds 2006 werkzaam bij het Rijksmuseum waar zij in 2009 de afdeling Development opzette. Onder haar leiding groeide het aantal sponsoren uit tot twintig en zijn er momenteel 150 particuliere fondsen op naam bestemd voor aankopen, onderzoek en educatie.

Maar voor Nederlandse musea, en voor non-profitorgansiaties in het algemeen, vormt de benoeming van Crebolder een grote stap. Niet eerder werd er in een toonaangevend museum in Nederland een aparte directeur benoemt voor de taken fondsenwerving en marketing.

„Mijn benoeming onderstreept het belang van communicatie, marketing en fondsenwerving voor een museum”, vertelt de 46-jarige Crebolder aan het tijdschrift a1news.nl. „Het is een Amerikaans model met een sterk Nederlandse inslag door ervoor te zorgen dat het museum breed wordt gedragen en het geld dat we ontvangen echt naar de inhoud van het museum gaat. Naar onderzoek aan de collectie en naar activiteiten voor het publiek.”

Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum, over de benoeming. "Hendrikje Crebolder is een grote aanwinst voor het directieteam. De verankering van publieks- en fondsenwervende taken binnen de directie is van wezenlijk belang voor de museale bedrijfsvoering en speelt in op de uitdagingen waarvoor het Rijksmuseum staat. Met haar internationale ervaring en haar verdiensten als fondsenwerver heeft Hendrikje al vele mensen aan het museum weten te binden.