Vakdag fondsenwerving 2019 Idee voor een presentatie? Laat het ons weten!

PRESENTATIE INSTUREN

NDP: jongeren hebben meeste vertrouwen in de sector

28 februari 2017

Waar het algemeen donateursvertrouwen nog steeds niet in de zwarte cijfers weet te scoren, geven jongeren het vaakst aan dat ze vertrouwen hebben in de sector.​

door Redactie Vf

Cijfers van Het Nederlandse Donateurspanel (NDP) wijzen uit dat het donateursvertrouwen in het laatste kwartaal van 2016 licht is toegenomen. Jongeren geven het vaakst aan dat hun vertrouwen in de sector is toegenomen.

Met -16 is het donateursvertrouwen nog steeds negatief, maar de vraag is hoeveel waarde daar aan moet worden gehecht – sinds de eerste meting van het NDP over het jaar 2005 is de curve nog niet boven de nul uitgekomen.

Interessanter zijn derhalve de verschillen die gemeten worden tussen subcategorieën als bijvoorbeeld leeftijd. Daaruit blijkt dat jongeren ('jonger dan 30 jaar’ en ‘30-39 jaar’) meer vertrouwen hebben in de sector dan de oudere participanten. Bovendien gaven de jongeren aan afgelopen jaar meer te hebben gedoneerd dan in het voorgaande jaar. Van de groep 30-39 jarigen verwacht het hoogste percentage – 23 procent – volgend jaar meer te gaan doneren.  

Benaderen
De onderzoekers vroegen tevens hoe donateurs het liefst benaderd willen worden door goede doelenorganisaties. Benadering aan de deur, op straat en via de telefoon zijn impopulair. Uit de meting blijkt dat een benaderingswijze per post en per e-mail de voorkeur genieten.  
 
Doelen realiseren

Het blijft voor Nederlanders belangrijk dat goede doelen gestelde doelen ook daadwerkelijk realiseren (39 procent) en dat zij hiervoor een duidelijk plan hebben om dit te behalen (44 procent). Dat vindt men op dit moment belangrijker dan het gebruikmaken van wetenschappelijk bewezen methoden of het zoeken van samenwerking met andere goede doelen die werkzaam zijn op hetzelfde terrein.

Vooral de doelgroep zestig jaar en ouder vindt het belangrijk dat goede doelen hun gestelde doelen ook daadwerkelijk realiseren. Daarbij vinden zij het ook heel belangrijk dat de organisatie een duidelijk plan heeft om dit te behalen.
 
Over het Nederlandse Donateurspanel

WWAV, bureau voor creatieve marketing en communicatie voor non-profits, voert elk kwartaal een meting uit onder het Nederlandse publiek over het donateursvertrouwen. De index van het donateursvertrouwen wordt tweemaandelijks bepaald. Deze index geeft aan hoe het staat met het vertrouwen in goede doelen en onderzoekt de invloed van verschillende factoren daarop.  De index van wordt bepaald op basis van vijf vragen over het geefklimaat, over de geefbereidheid en over het imago van goede doelen. De methodiek van Het Nederlandse Donateurspanel is afgeleid van de maandelijkse meting van het consumentenvertrouwen door het CBS.

Het hele rapport kun je hier inzien.