Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

Swipen en goed doen met nieuwe app

24 januari 2017

Kinder moet Tinder voor goede doelen worden en donereren 'weer simpel en transparant' maken.

door Redactie Vf

Internetondernemer Mathys van Abbe bedacht een nieuwe app die donereren 'weer simpel en transparant' moet maken. Kinder, het tinder voor goede doelen.

Mathys van Abbe heeft onlangs op het eiland Lesbos met eigen ogen kunnen zien hoe belangrijk het is dat goede doelen hun werk kunnen doen. Hij zag er hoe zij het verschil kunenn maken in de levens van de vele vluchtelingen.

En je hoeft de problemen in de werled niet met eigen ogen te zien om er mee in aanraking te komen. "Via (sociale) media worden we met zo veel ellende geconfronteerd, dat we niet meer weten welk doel we moeten steunen. Waar moet ik in godsnaam beginnen? Want mensen willen echt wel iets doen, maar er zijn zovéél goede doelen. Dus hoe moet je kiezen?" 

Aan de andere kant baart het de ondernemer zorgen dat goede doelen zoveel tijd - volgens hem 75 procent - kwijt zijn aan het binnenhalen van fondsen. Dat moet makkelijker, transparanter en beter dacht de ondernemer die successen wist te behalen met online- en webbedrijven als MobypictureMobyNow, Toading, Startpix en Týrsday.  Hij bedacht Kinder. 

Kinder valt op veel gebieden te vergelijken met datingapp Tinder. Potentiele donateurs geven hun donatievoorkeuren aan - locatie of categorie - ze worden gekoppeld door de app en vervolgens kunnen ze kleine bedragen richting goede doelen swipen.

Organisaties die willen meedoen aan de app moeten voldoen aan tal van transparantiecriteria die met behulp van de Universiteit van Sussex werden opgesteld. De deelnemende organisaties kunnen zich bovendien niet zelf aanmelden, maar worden door het Kinder-team geselecteerd. De donateur moet daarmee een transparante en betrouwbare keuze worden voorgelegd.

Alle donaties geschieden bovendien anoniem: geen opdringerige goede doelen meer in de brievenbus of aan de telefoon, belooft de internetondernemer.

Algoritmes

Maar voor deelenemende goede doelen biedt de app ook veel voordelen. Kleine goede doelen kunnen op de app bijvoorbeeld net zo makkelijk donaties werven als grote goede doelen. ,,Doordat wij organisaties via algoritmes zichtbaar maken voor specifieke doelgroepen, gaat werven makkelijker en kan de focus weer op het doel zelf worden gelegd. Daarbij moet de manier van werven anders: help mensen kiezen en stel ze gerust over de eindbestemming van hun geld."

Kinder zal worden gelanceerd in het bedrijfsleven. Van Abbe: ,,Jaarlijks geven bedrijven gezamenlijk miljarden aan goede doelen, maar keuzes hierover worden hoog in de boom gemaakt. Wij geven de "macht" aan de werknemer: zij doneren namens het bedrijf op basis van hun eigen prioriteiten. Dat zorgt voor personeelsbetrokkenheid en het bedrijf leert wat het team belangrijk vindt.

Het prototype van de doneerapp is deze maand klaar. Uiteindelijk wil Kinderdonations.org in Nederland en Engeland de consumentenmarkt op.