Advertentie

Advertentie

Advertentie

Direct dialogue wordt volwassen

30 juli 2016

Direct dialogue is voor veel goede doelen een belangrijk kanaal voor persoonlijk contact met potentiële donateurs.Direct dialogue is volwassen aan het worden, zo blijkt uit de collectieve audit van elf wervingsbureaus.

door Redactie Vf

Direct dialogue, de verzamelnaam voor fondsenwerving op straat en aan huis, is voor veel goede doelen een belangrijk kanaal voor persoonlijk contact met potentiële donateurs. Het is een wervingsmethode die ook nog wel eens aan kritiek blootstaat. Dat nu de fase is bereikt dat werving via direct dialogue volwassen wordt, blijkt ook uit de collectieve audit van elf wervingsbureaus.

De kwaliteit van direct dialogue is van groot belang voor de goede doelen en de bureaus. De doelstelling is immers het leggen van persoonlijk contact om mensen die zich betrokken voelen, duurzaam te verbinden met de maatschappelijke opdracht van de goede doelen. Een groot aantal leden van branchevereniging Goede Doelen Nederland (voorheen VFI) heeft daarom de handen ineengeslagen voor een gezamenlijke kwaliteitsaanpak. Er is er een pilot opgezet om de compliancestandaarden van directdialoguebureaus gezamenlijk te auditen.

Guis en Jordens

Vakblad Fondsenwerving sprak met Johan Guis van Goede Doelen Nederland en Patrick Jordens van DMCC Nederland, de in compliance gespecialiseerde auditor die de audits in opdracht van Goede Doelen Nederland heeft uitgevoerd.

De collectieve audit is als een pilot opgezet. Waarom heeft Goede Doelen Nederland voor deze aanpak gekozen?

 Guis: “De audits zijn georganiseerd met het oog op het gemeenschappelijk belang van zowel goede doelen als de directdialoguebureaus: direct dialogue zo duurzaam mogelijk inzetten. Onze leden nemen hun verantwoordelijkheid als opdrachtgever van direct dialogue als geen ander serieus en de controle op de naleving van wet- en regelgeving hoort daarbij. Als branchevereniging zien wij het als onze taak om hen hierin te ondersteunen. Als elke organisatie onafhankelijk een audit had uitgevoerd, zou dit een groot aantal afzonderlijke audits tot gevolg hebben. Door samen te werken zijn nu de elf directdialoguebureaus, die elk door één of meerdere goede doelen worden gebruikt, slechts één keer geaudit

Lees het hele artikel in de digitale editie van het Vakblad Fondsenwerving.