'Vooral interessant voor bestuurders', aldus recensent Ruud Bijl.
Net als in Nederland mag de goededoelensector in Groot-Brittannië rekenen op veel mediaaandacht. Die aandacht is positief als het gaat om de resultaten van zijn werk, maar soms ook negatief over de salarissen van directies en agressieve fundraisingmethoden. De Engelse communicatieadviseur Becky Slack schreef er een boekje over: ‘Effective media relations for charities’, met de veelbelovende ondertitel ‘What journalists want and how to deliver it’.
Ruud Bijl las het boek en schreef een recensie voor Vakblad Fondsenwerving.
Is dit boekje de moeite waard voor communicatiefunctionarissen van de Nederlandse goededoelensector? Ik denk het niet, eerlijk gezegd. Daarvoor is het boekje te basaal van opzet. De echte professional zal er weinig tot geen nieuwe dingen in ontdekken en het hooguit gebruiken als een handige checklist. Voor directeuren en bestuurders van fondsen, die geen flauw benul hebben van de werking van media, en voor (kleinere) fondsen die geen volwaardige communicatiefunctie in huis hebben, kan het boekje daarentegen heel nuttig zijn. Het geeft handige tips over de onderwerpen waarin media geïnteresseerd zijn en hoe je ze kunt benaderen. Bovendien neemt het boek angst weg voor de media, zowel in goede tijden als in slechte tijden.