Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

CBF waarschuwt voor stichting ’t Nachtlampje

9 juni 2016

Het Centraal Bureau Fondsenwerving heeft grote bedenkingen bij de stichting ’t Nachtlampje. Advies: doneer niet. 

door Redactie Vf

Het Centraal Bureau Fondsenwerving heeft grote bedenkingen bij de stichting ’t Nachtlampje en adviseert donateurs en andere belanghebbenden om niet met deze organisatie in zee te gaan. Op vragen die het CBF aan de stichting heeft gesteld, komen geen of onbevredigende antwoorden.

Na diverse klachten uit alle delen van het land heeft het CBF een onderzoek ingesteld. ’t Nachtlampje zou zonder vergunning van de gemeente aan fondsenwerving hebben gedaan, onder meer door het verkopen van kalenders, ansichtkaarten en andere producten waarvan de opbrengst (deels) naar het goede doel zouden gaan. Ook kreeg het CBF klachten over agressieve verkoopmethodes. De stichting zelf stelt dat er voor de verkoop van artikelen geen vergunning nodig is.

Stichting ’t Nachtlampje zegt zich te richten op ongeneeslijk zieke kinderen, onder meer door hen een verrassingspakket te sturen of activiteiten voor hen te organiseren. Op sociale media staan berichten over verstuurde verrassingspakketten, inclusief bedankjes van de betrokken kinderen. De stichting geeft niettemin geen enkele informatie over de opbrengst van de verkoop, hoeveel geld aan de doelstelling wordt besteed, de controle op inkomsten en uitgaven en de organisatiestructuur. Dat voor de verkoop van artikelen ten behoeve van goede doelen geen lokale vergunning nodig zou zijn, is onjuist. In de meeste gemeenten is voor de verkoop van goederen ten behoeve en uit naam van goede doelen  een vergunning nodig (Artikel 5:13 Modelverordening VNG).

Het CBF heeft telefonisch en per mail diverse vragen over ’t Nachtlampje gesteld aan de bestuurder van de stichting. Deze vragen zijn grotendeels onbeantwoord gebleven.

Het CBF heeft tevens vragen over de relatie tussen de stichting en het bedrijf Alisz BV, dat zich zou richten op direct marketing, direct sales en ontruimingen. De bestuurder van de stichting ’t Nachtlampje is mede-eigenaar van dit bedrijf. Een deel van de spullen die Alisz bij ontruimingen en dergelijke verwerft, zou volgens het bedrijf aan goede doelen worden gedoneerd. Het CBF wil graag weten hoe deze samenwerking precies gestalte krijgt, maar heeft daarover geen informatie ontvangen. 

Het CBF zal alle gemeenten op de hoogte stellen van haar bevindingen rond deze stichting. Het is aan de gemeenten zelf om te bepalen wat er met deze informatie wordt gedaan bij een eventuele aanvraag van een vergunning en/of het handhaven van de regels rond verkoop ten behoeve van het goede doel. Overigens adviseert het CBF gemeenten alleen een vergunning af te geven aan door het CBF erkende organisaties. De stichting ’t Nachtlampje heeft een dergelijke erkenning niet.

Bron: CBF

Advertentie

Banner Mindwize
Close