Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Transparant Prijs sluit met nieuwe criteria aan bij erkenningsregeling

3 april 2016

De beoordelingscriteria van de Transparant Prijs  2016 zijn herijkt waardoor ze nu één op één aansluiten op de normen in de erkenningsregeling. Bovendien kijkt de jury dit jaar primair naar de website van het goede doel. Organisator PwC constateerde dat de jaarverslagen van goede doelen de afgelopen jaren steeds mooier, beter maar ook dikker en meer glossy zijn geworden. Te  dik en te mooi , aldus PwC, en dit leidt af van waar het echt om gaat: de behaalde impact van de organisatie.

door Redactie Vf

Transparantie? Wat betekent dat eigenlijk. PwC: "Transparantie zelf is een hol begrip. Transparantie gaat volgens ons over de vraag: wat is je droom (welke urgente nood in de wereld wil je oplossen), wat heb je bereikt en heb je gedaan wat je hebt beloofd. Donateurs krijgen tegenwoordig hun informatie van de website. Iemand die meer wil weten kan het jaarverslag pakken op zoek naar meer gedetailleerde informatie."

Het heeft tot gevolg dat de beoordeling van kleine en grote organisaties wordt gestart met de websitecommunicatie. Alleen van grote organisaties zullen dit jaar voor een aantal criteria ook het jaarverslag worden beoordeeld.

Bij de kleine organisaties wil de jury alleen weten of er een jaarverslag online te vinden is die aan de Richtlijn 650 voldoet. Goede doelen zijn een grote instelling als ze in categorie D van de erkenningsregeling vallen (inkomsten van EUR 2,0 miljoen of meer). Onder de EUR 2,0 miljoen inkomsten vallen goede doelen in de categorie klein.  

De Transparant Prijs 2016

De Transparant Prijs is een initiatief van PwC. Het accountancykantoor wil met de prijs bijdragen aan het publieksvertrouwen (building public trust) door maatschappelijk relevante organisaties te stimuleren transparant te laten zien waar zij trots op zijn maar ook open en eerlijk aan te geven wat beter kan.

De Transparant Prijs kent vier categorieën:

  • Categorie kleine goede doelen (inkomsten < EUR 2 miljoen): prijzengeld EUR 15.000 voor de winnaar (beschikbaar gesteld door de Nationale Postcode Loterij)
  • Categorie grote goede doelen (inkomsten > EUR 2 miljoen): prijzengeld EUR 50.000 voor de winnaar (beschikbaar gesteld door de Nationale Postcode Loterij)
  • Categorie social enterprises: prijzengeld EUR 10.000 voor de winnaar (beschikbaar gesteld door de Nationale Postcode Loterij)
  • Themacategorie: met dit jaar als thema impact/maatschappelijk resultaat op een project dat in samenwerking met andere partijen tot stand is gekomen: samenwerken om maatschappelijke problemen op te lossen. Prijzengeld EUR 25.000 voor de winnaar (beschikbaar gesteld door de Nationale Postcode Loterij)

----> Meer informatie en inschrijven (mogelijk tot 1 juli 2016) kan hier.

Bron: PwC

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close