Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Windesheim: 'Effective Giving' nieuwe trend 2016

15 januari 2016

Tegen het einde van het jaar 2015 verzamelde zich een gemêleerde groep belangstellenden voor de Masterclass 'Effective Giving' van de afdeling  Fundraising Grantmaking & Sponsoring (FG&S) van hogeschool Windesheim te Zwolle. FG&S-docent Pascal de Vries plaatste tijdens het publieke college Effective Giving (of 'Effective Altruïsm'), dat  door het Amerikaanse instituut Grantcraft als nieuwe trend voor 2016 wordt gezien, in Europees perspectief. 

door Redactie Vf

In de Masterclass poneerde FG&S-docent Pascal de Vries de stelling dat "alleen organisaties die feitelijk en inzichtelijk navolgbaar kunnen aantonen wat hun bijdrage is aan het bereiken van een doel, in staat zullen zijn gevers te motiveren betekenisvolle bijdragen te leveren". 

De Vries onderbouwde zijn stelling vanuit de 'datawereld', waarin we leven: "Data zijn overal en tegelijkertijd is het lastiger dan ooit om de juiste, relevante data te krijgen. Door de toegankelijkheid van ict en communicatiemiddelen zijn organisaties geen eigenaar meer van hun eigen product.”

Maatschappelijke veranderingen

Vergelijken via internet is eenvoudiger dan ooit, zien we nu al in de VS. "Dit, gekoppeld aan veranderingen in de demografie en in de 'mentality' omtrent geven maakt dat 'Effective Giving' voor fondsenwervers en fondsenwervende instellingen een realiteit wordt waar men niet om heen kan," aldus de Windesheimdocent.

De veranderingen in de maatschappij zorgen, volgens De Vries,  voor een urgentie van transparantie bij goede doelen. In de filantropische sector in Nederland is daar nog veel aan te verbeteren. Zijn boodschap is: maak duidelijk wat je impact is! Juist organisaties die hun impact duidelijk kunnen uitdragen, zullen gevers aan zich binden. Impact toon je aan door transparant te zijn en inzichtelijk te maken wat je bijdraagt aan het halen van je doelen.       

Reacties

Een boodschap die goed overkwam bij het aanwezige publiek. Willy Seijsener (Bestuurslid Fonds Tesselschade, Arbeid Adelt) noemde het een wake-up call. “Nieuwe generaties hebben veranderende geefmotieven.”

Stéphane Tijs (Stichting Miles for Muscles): Alles draait om inzichtelijk maken wat er gebeurt op korte termijn met je donatie. Wat is het effect ervan. Als je een half jaar later een nieuwsbrief stuurt, zijn mensen alweer vergeten dat ze gegeven hebben. Regelmatig communiceren over de effecten van je donatie is belangrijk voor je relatie met je gevers.

In februari gaat (voor de vijfde keer) het cursusaanbod Fundraising Grantmaking & Sponsoring van start. Aanmelden is nog mogelijk.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close