Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

MADDfunding – een “adblocker” waarmee goede doelen worden gesteund

16 oktober 2015

Een financiële bijdrage leveren aan goede doelen zonder dat het de 'donateur' geld kost. Het kan tegenwoordig met de Adblocker MADDfunding, waarmee organisaties worden gesponsord door het bekijken van specifiek daarvoor geselecteerde online advertenties.

door Redactie Vf

Veel mensen maken tegenwoordig gebruik van een adblocker, waarmee advertenties op websites geblokkeerd worden. Met de tool MADDfunding gebeurt dat ook maar worden hiervoor in de plaats specifiek geselecteerde advertenties getoond. Winst voor de gebruiker, want minder advertenties, maar ook voor de adverteerder en het goede doel.

Hoe werkt dat?

De gebruiker meldt zich aan op de website van MADDfunding en kiest één van de goede doelen die hij wil steunen. De bestaande advertenties op sites die hij bezoekt worden geblokkeerd door een Adblocker. Op de vrijgekomen plaatsen op de site publiceert MADDfunding advertenties van adverteerders die zich hebben aangesloten bij MADDfunding. Dat zijn dan advertenties die passen bij het profiel van de gebruiker. De adverteerder betaalt voor de advertenties, maar krijgt ervoor terug dat het op zijn doelgroep gerichte advertenties zijn. Het goede doel ontvangt vervolgens inkomsten uit de bijdrage van de adverteerder.

MADDfunding werkt op basis van revenue share: 10%-90%. 90% gaat naar het door de gebruiker gekozen goede doel en 10% naar MADDfunding. Een verdelingssleuteldie is afgekeken van crowdfundingsites.

Goede doelen

Gebruikers kunnen ervoor kiezen een goed doel te steunen, maar ook bijvoorbeeld hun favoriete sportclub. De makers van de app zijn momenteel in gesprek met onder andere UNICEF, Fonds Gehandicaptensport en KWF Kankerbestrijding.