Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Vertrouwen stijgt en loyaliteit steeds belangrijker

13 mei 2015

Het donateursvertrouwen groeit en loyaliteit wordt steeds belangrijker. Dit zijn de twee belangrijkste conclusies uit de afgelopen maartmeting van het Nederlandse Donateurs Panel (NDP). Waar het vertrouwen van donateurs eind 2014 even bleef steken, stijgt het nu met 7 punten.

door Redactie Vf

De laatste week van maart hield het Nederlandse Donateurs Panel hun kwartaalmeting om het vertrouwen in goededoelenorganisaties te monitoren. Het donateursvertrouwen blijkt het eerste kwartaal van 2015 te zijn gestegen van -32 naar -25. Dit is onder andere te verklaren door de positieve berichten in de media en ontwikkeling van de Nederlandse economie.

Het panel kreeg ook een aantal extra vragen voorgelegd over het thema loyaliteit. Omdat de uitstroom van donateurs toeneemt is loyaliteit een uitdagend en actueel thema voor goededoelenorganisaties, het wordt steeds belangrijker. Donateurs committeren zich nog wel aan goededoelenorganisaties, maar wisselen gemakkelijker en frequenter van goededoelenorganisatie. Dit zorgt er mede voor dat goedoelenorganisaties steeds minder controle over de relatie met hun donateurs hebben. Ook is te zien dat de rol van goededoelenorganisaties als schakel tussen probleem en oplossing langzaam verdwijnt door de opkomst van vele particuliere initiatieven.

Voor goededoelenorganisaties is het dus van groot belang om te werken aan de loyaliteit van hun donateurs. Een andere bevinding rondom loyaliteit richt zicht op de redenen waarom donateurs besluiten om de (financiële) steun aan een goededoelenorganisatie stop te zetten. De meest doorslaggevende motieven zijn; negatieve berichtgeving in de media, eigen financiële achteruitgang en het oneens zijn met het gevoerde beleid.

Meer bevindingen rondom het thema ‘loyaliteit’ zijn te vinden in het volledige rapport.

Bron: WWAV

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close