Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Nederlanders vinden problemen dichtbij huis steeds belangrijker

7 februari 2015

Uit nieuwe cijfers van het Nederlandse Donateurspanel (NDP) blijkt dat het vertrouwen in goededoelenorganisaties in het laatste kwartaal van 2014 vrijwel gelijk is gebleven. Het consumentenvertrouwen laat nog steeds een dalende trend zien.

door Redactie Vf

Het Nederlandse Donateurspanel (NDP) hield de laatste week van december weer een meting onder donateurs. Aan de hand van een aantal vragen is de ontwikkeling van het vertrouwen in goededoelenorganisaties in de laatste drie maanden gemeten. Het donateursvertrouwen blijkt het laatste kwartaal licht gedaald. Maar gemeten over heel 2014, zijn er 15% meer ‘optimisten’ bijgekomen.

Het panel kreeg drie extra vragen voorgelegd: 1) Wat zou u doen als u in 2015 meer te besteden zou hebben? We stelden deze vraag met het oog op het toenemende aantal berichten over het einde van de crisis. Bijna een kwart van de respondenten overweegt bij een hoger besteedbaar inkomen ook meer aan goededoelenorganisaties te gaan geven. 2) Wat vond men de beste goededoelenactie van 2014? en 3) welke problemen moeten in 2015 echt opgelost worden en wat doet u zelf in 2015 om de wereld te verbeteren? Opvallend is dat mensen problemen dichter bij huis belangrijker gaan vinden. In de top 3 van antwoorden komen alleen binnenlandse onderwerpen voor, zoals armoede in Nederland, ouderenzorg en de toenemende kosten voor de zorgverzekering in Nederland.

Het Nederlandse Donateurspanel van WWAV wordt mede mogelijk gemaakt door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) en is deze keer uitgevoerd door onderzoeksbureau Kien. Het NDP meet elk kwartaal de index voor het donateursvertrouwen in goede doelen. Die index geeft de ontwikkeling aan van het vertrouwen dat Nederland heeft in goede doelen. De index wordt samengesteld op basis van drie factoren; het geefklimaat, de geefbereidheid en de ontwikkeling van het imago van goede doelen. Daarnaast wordt een aantal vragen gesteld over actuele thema’s. 

De rapportage van deze online meting is verkrijgbaar bij WWAV.

Bron: WWAV

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close