Goede doelen werven geen Bitcoins

13 januari 2015

Fondsenwervende organisaties maken nog nauwelijks gebruik van de mogelijkheid om ook virtueel geld zoals Bitcoins in te zamelen. Dat valt te lezen in een rapport dat communicatiespecialist Arianne Frelink schreef voor Fondsenwerving & Zo

door Redactie Vf

Ze verdiepte zich in de voor- en nadelen van virtueel geld voor fondsenwerving en sprak onder meer met de Belastingdienst en het CBF over de regelgeving. Haar conclusie: ‘Als het past bij je organisatie en bij je doelgroep, is er niets tegen om met de werving van Bitcoins te experimenteren. Van de huidige wet- of regelgeving zijn geen problemen te verwachten.’

Voordelen
Bits of Freedom, de eerste non-profitorganisatie in Nederland die Bitcoindonaties accepteerde, ontving in december 2013 enkele tientallen donaties voor een paar honderd euro. Het geringe bedrag is niet zo vreemd, want nog maar 1% van de volwassen Nederlanders bezit Bitcoins. ‘Daar staat tegenover dat deze early adopters zich wel meer dan de gemiddelde burger verantwoordelijk voelen voor maatschappelijke vraagstukken en milieu’, aldus Frelink. ‘Ze vormen dus een aantrekkelijke doelgroep voor non-profitorganisaties.’

CBF niet afwijzend
Het CBF staat niet afwijzend tegenover de ontwikkelingen op het gebied van virtueel geld. ‘Het is goed om over nieuw geld na te denken, ook als monitorende organisatie,’ vindt adjunct-directeur CBF Arie de Kluijver. Hoe goede doelen hun giften in de boekhouding en het jaarverslag moeten opnemen, staat beschreven in de Richtlijn 650. Voor Bitcoin-donaties gelden dezelfde eisen. Een fondsenwervende organisatie die Bitcoin-giften volgens de geldende richtlijnen registreert, hoeft dus niet bang te zijn dat hij zijn CBF-keur zal kwijtraken.

Lees hier het volledige artikel, met gratis download van het rapport.

Bron: Fondsenwerving & Zo