Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Zetten goede doelen ouderen onder druk om nalatenschappen te verkrijgen?

29 oktober 2014

In het Algemeen Dagblad wordt vandaag gesteld dat goede doelen uit alle macht jagen op erfenissen. Dat dat succes heeft, komt voor de familieleden soms als een schok.

door Redactie Vf

Henk de Graaf - Centrum NalatenschappenHenk de Graaf (Centrum Nalatenschappen) in het artikel: "Als mensen heel oud zijn, zie je ook wel dat de fondswerver op bezoek gaat en als service aanbiedt alles te regelen. Maar je mag mensen nooit een bepaalde richting opduwen. De notaris waarborgt dat. Iemand moet zelfstandig naar een notaris, die bepaalt of iemand niet te broos is om nog een testament te kunnen maken.'' Henk steekt er, aldus het artikel, echter zijn hand niet voor in het vuur dat te veel druk op ouderen nooit voorkomt.

Het artikel van vandaag verscheen naar aanleiding van een eerder (25-okt-2014) verschenen artikel over de weduwe en haar kinderen van de vermogende Arend Broekhuis. Een jaar voor zijn overleiden heeft Broekhuis zijn testament laten aanpassen waarna praktisch zijn totale vermogen van 26 miljoen euro zou worden verdeeld tussen het Leger des Heils en de Zonnebloem. 

De familie gelooft niet dat Broekhuis ten tijde van het wijzigen van zijn testament handelsbekwaam was. De psychiater die de verklaring van handelsbekwaamheid heeft afgegeven heeft inmiddels van de rechter te horen gekregen dat het medisch rapport aan de familie ter inzaggen moet worden aangeboden. 

Arjen van Ketel - Handboek NalatenschappenArjen van Ketel (onderste foto) schreef het Handboek Nalatenschappen en was betrokken bij het opstellen van de gedragsregels voor nalatenschappenwerving voor fondsenwervers. Hij stelt in het AD: "Fondswervers zijn heel voorzichtig, om geen druk uit te oefenen. Of dat altijd goed gaat? Ik ben er natuurlijk niet altijd bij.''

Lees hier het volledige artikel in het AD

Bron: Algemeen Dagblad

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close