Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Celebrity endorsement ineffectief

14 augustus 2014

De inzet van celebrities voor goede doelen is nauwelijks effectief om awareness te creëren. Dat is de conclusie van twee artikelen die onlangs werden gepubliceerd in het International Journal of Cultural Studies en die betrekking hadden op campagnes in Groot-Brittannië.

door Redactie Vf

Het campagne voeren met de inzet van celebrities is ook in Nederland gemeengoed geworden. Dat komt vooral doordat organisaties zich richten op de succesverhalen en geen zicht hebben op het daadwerkelijke effect van de steun van een beroemdheid.

De onderzoekers schrijven: "the ability of celebrity and advocacy to reach people is limited and celebrities are generally ineffective  at encouraging people to care about distant suffering”.

In een van de onderzoeken werden 1000 mensen ondervraagd over hun kennis van celebrities en campagnes van goede doelen. Twee derde van de ondervraagden kon geen enkele celebrity koppelen aan een goed doel. Terwijl de awareness voor de goede doelen en hun campagnes wel hoog was. De onderzoekers concluderen: "Instead it was plain from the focus groups that most people supported the charities that they supported because of personal connections in their lives and families which made these causes important, not because of the celebrities.

Aan een andere focusgroep werd gevraagd een dagboek bij te houden over goede doelen en hun campagnes. In de aantekeningen werd nauwelijks aandacht besteed aan ‘celebrity humanitarism’. Als dat gebeurde ging het, ondanks de waardering voor de inzet van de celebrity, vaak vergezeld met cynische opmerkingen over de oprechtheid van de geuite zorg en bemoeienis en de belangen die zij met hun inspanning zouden dienen.

Er zijn wel voorbeelden van succesvolle betrokkenheid van celebrities, maar dat doet over het algemeen geen opgeld aldus de onderzoekers : "overall, the results of this research suggest that celebrities are generally ineffective in cultivating a cosmopolitan engagement with distant suffering. In conversations about the mediation of distant others, research participants rarely talked about instances of explicit celebrity humanitarianism."

De onderzoeken kunt u hier inzien. 

Bron: Sage Publications

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close