Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Donateursvertrouwen blijft stijgen in tweede kwartaal 2014

16 juli 2014

Het vertrouwen van Nederlandse donateurs in goede doelen is verder toegenomen in het tweede kwartaal van 2014. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlandse Donateurs Panel (NDP) van WWAV dat ieder kwartaal de stemming van donateurs peilt.

door Redactie Vf

Het NDP meet vier keer per jaar hoe Nederlanders denken over goede doelen. Hoe is het gesteld met het imago van de organisaties? Hoe staat het met het vertrouwen en de geefbereidheid van donateurs? In september 2013 bevond het vertrouwen zich nog op een historisch laag punt. Maar sindsdien zit het in de lift. In de afgelopen 12 maanden hebben donateurs meer aan goede doelen gegeven dan in het jaar ervoor. En ze hebben ook de verwachting de komende maanden meer te zullen gaan geven.

De panelleden krijgen bij iedere meting enkele aanvullende vragen voorgelegd. Die gingen over het toenemende aantal nieuwe donatievormen (bijvoorbeeld via mobiele telefoon en via crowdfunding), en over het feit dat ook ziekenhuizen, scholen en musea ('goededoeleninstellingen') steeds vaker om financiële steun vragen. een donatievorm te kiezen. Mensen selecteren de donatiemogelijkheden op 'vrijheid' (er niet aan vastzitten), 'gemak' en 'veiligheid'. Nieuwe donatievormen die aan deze eisen (blijven) voldoen, kunnen het snelst succesvol worden.

Wat mensen vinden van giftverzoeken door bijvoorbeeld scholen, orkesten en kerken is in 2012 al eens gemeten. Het begrip hiervoor blijkt nog iets te zijn toegenomen; met name voor politieke partijen. Voor hogescholen en universiteiten neemt die geefbereidheid iets af. Uit de meting blijkt overigens niet dat ook méér mensen doneren aan deze instellingen.

Je kan het onderzoek hier inzien. Mocht je na lezing nog vragen hebben dan kan je contact opnemen met Chrisje Seijkens

Bron: WWAV

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Close