Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Goed Afronden voor het goede doel

20 februari 2014

Goed Afronden is een nieuw initiatief in fondsenwerving. Klanten van verschillende winkelketens kunnen sinds medio januari 2014 het bedrag aan de kassa naar boven afronden. Die extra centen gaan naar het goede doel.

door Redactie Vf

Bij dit initiatief, ontwikkeld door Pieter Verhoeven en Toon Overbeeke, beiden studenten aan de TU Delft en het fondsenwervingsbureau Addfunds, zijn zestien goede doelen aangesloten. Klanten van de deelnemende winkelketens krijgen sinds kort bij het afrekenen de vraag: “Wilt u Goed Afronden?”. Bij iedereen die hiermee instemt, wordt het aankoopbedrag met een paar centen naar boven afgerond. Op deze manier wordt er minimaal 1 eurocent en maximaal 5 eurocent gedoneerd. Zo wordt € 7,43 afgerond naar € 7,45, waarbij dan 2 eurocent naar het goede doel gaat. 

Op 29 november vorig jaar is Goed Afronden in de vorm van een test al van start gegaan op de Wintermarkt Amsterdam, op het Damrak en het Beursplein. Daar vonden honderd tot honderdvijftig transacties per dag plaats. Ruim tachtig procent van de klanten deed mee aan Goed Afronden. Bert Merkensteijn van Addfunds: "Dat was een indicatie dat we in de goede richting bezig waren. Er vinden op jaarbasis miljarden kassatransacties plaats. Stel dat bij iedere kassatransactie in Nederland 2 eurocent gemiddeld gedoneerd zou worden, dan halen we samen jaarlijks meer dan honderd miljoen euro op voor goede doelen”. 

De zestien aangesloten goede doelen zijn verdeeld in vier verschillende thema’s: Noodhulp, Gezondheid, Natuur en Milieu en Welzijn. Ieder kwartaal staat één van deze thema’s centraal en wordt de opbrengst verdeeld onder de goede doelen binnen dat thema. Iedereen kan via een speciale stemwebsite zijn voorkeur voor een goed doel uitspreken. Aan het einde van ieder kwartaal krijgen de goede doelen hun aandeel op basis van de uitgebrachte stemmen. Bij een internationale ramp stopt de geldstroom naar de reguliere goede doelen en gaat de opbrengst van Goed Afronden direct naar de Samenwerkende Hulporganisaties. 

Momenteel vinden gesprekken met diverse winkelketens plaats. Winkels die zich inmiddels tot Goed Afronden hebben bekeerd zijn My-Com, dixons en iCentre. Bert : “We proberen Goed Afronden in het eerste jaar bij minimaal 15 miljoen kassatransacties aan te bieden. En we doen er alles aan om dat aantal zo snel mogelijk te laten groeien”. 

Wat de beide studenten betreft wordt het initiatief een blijvend onderdeel van de winkelervaring: “Het zou fantastisch zijn als de vraag ‘Wilt u Goed Afronden?’ over een aantal jaar niet meer weg te denken is uit de winkels in Nederland”. Klik hier voor meer informatie.
 

Bron: Goed Afronden

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close