Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Gemiddelde online donatiebedrag bereikt dieptepunt

7 februari 2014

Uit doorlopend onderzoek van Stichting GeefGratis blijkt dat het gemiddelde online donatiebedrag aan goede doelen in 2013 op het laagste niveau is uitgekomen sinds de meting van het online geefgedrag in 2006 werd gestart. Het gemiddelde online donatiebedrag aan goede doelen lag in 2013 op € 42,19.

door Redactie Vf

Ondanks de crisis blijven Nederlanders vrijgevig en wordt er vaker dan voorheen online gedoneerd. Het gemiddelde bedrag per donatie heeft echter een dieptepunt bereikt. Dit dieptepunt is voornamelijk toe te schrijven aan de kredietcrisis. Eerder gaf VU-hoogleraar Theo Schuyt het als volgt aan: "De economische crisis duurt al langer, maar de effecten op het geefgedrag worden nu pas duidelijk".

Wie is vrijgeviger? - trend online geefgedrag man vs. vrouw - 
Voor zowel vrouwen als mannen geldt dat het gemiddelde donatiebedrag op het laagste niveau is uitgekomen sinds de meting in 2006 werd gestart. Maar wie is nu vrijgeviger, de man of de vrouw?

Mannen blijken in vergelijking met vrouwen in absolute donatiebedragen online meer te doneren aan goede doelen. Het jaar 2013 is hier geen uitzondering op. Mannen gaven in 2013 gemiddeld € 55,24 per donatie en vrouwen € 34,75. 

Vrouwen geven echter in absolute aantallen vaker en dus sneller aan goede doelen in vergelijking tot mannen. In 2013 doneerden vrouwen in totaal 12.899 keer online en mannen 9.476 keer. 

Verantwoording cijfers online geefgedrag 

Het geef-indexcijfer is gebaseerd op een analyse van meer dan 125.000 online donaties tussen 2006 en 2013 aan meer dan 3.000 goede doelen in Nederland. Het betreft dus de online geldtransacties via bijvoorbeeld iDEAL, PayPal, creditcard, etc. Dit onderzoek is gebaseerd op feiten (transacties) en is niet opgesteld op basis van een telefonisch onderzoek via een enquête waarbij er een schatting gemaakt wordt op basis van een representatieve groep mensen.

Klik hier voor meer informatie over de Geef-indexcijfers.

Bron: Stichting GeefGratis

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close