In dit nummer
-
Kleur bekennen: zal groen de wereld van de ondergang redden?
Dat McDonalds onze harten veroverde met een rood en geel logo is geen toeval. Uit onderzoek blijkt dat je nergens zo blij van wordt als van geel (‘Happy…’) en nergens zoveel honger van krijgt als van rood (‘…Meal’). Daar komt bij dat je het kleurrijke logo onmogelijk kunt negeren in het straatbeeld of langs de snelweg. Tata-ta-ta-taaaa!
-
Wettelijke inzagerechten voor de Belastingdienst: administratieve lastenverzwaringen voor anbi's?
Eind 2018 leidde het conceptwetsvoorstel Transparantie maatschappelijke organisatie (WTMO) tot veel verontwaardiging bij goede doelen en fondsenwervers. Volgens dat voorstel moesten maatschappelijke organisaties gegevens van donateurs die een schenking van meer dan 15.000 euro verrichtten, openbaar gaan maken. De vele negatieve reacties zorgden ervoor dat die verplichting in het aangepaste wetsvoorstel van 20 november 2020 is geschrapt.
-
Boekrecensie: 'Marktgericht, missiegedreven' van Marc van den Tweel
Marc van den Tweel, destijds bestuurder bij Natuurmonumenten, actualiseerde voor zijn boek eerder verschenen columns en vulde deze aan met niet eerder gepubliceerde teksten. Op beschouwende wijze met lichtvoetige toon brengt Van den Tweel zijn visie en opinie voor het voetlicht. Een van de centrale thema’s is de wereld van impact en marketing. Van den Tweel legt met speels gemak vaak een parallel tussen Amerika en Nederland en tussen de wereld van het maatschappelijk middenveld en die van de politiek en het bedrijfsleven en/of mkb. Uit het boek duikt het beeld op van een gepassioneerde bestuurder met grote kennis van fondsenwerving.
-
Brecht Janssen versterkt bureau LVWB Fundraising als senior adviseur
Brecht Janssen is sinds 1 oktober 2021 actief als senior adviseur bij LVWB Fundraising. Janssen heeft ruim 25 jaar ervaring in zowel de profit als de non-profitsector op het gebied van marketing, communicatie en fondsenwerving en had verschillende leidinggevende functies.