Lid worden van Vf? Meld je nu aan
Communicatie
-
Woordvoerderschap van een goed doel: hoe is het anders dan voor een commerciële organisatie?
Je bent woordvoerder van een commerciële organisatie en je wilt hetzelfde werk gaan doen voor een goed doel. Of je komt uit de journalistiek en wilt persvoorlichting en woordvoering gaan doen voor een non-profit. Is het woordvoerderschap voor een organisatie zonder winstoogmerk die zich voor het algemeen belang inzet anders dan bij een for-profitinstelling? Wat kun je verwachten?
-
Yoren
Jaren geleden maakte ik in Canada voor het eerst kennis met het fenomeen Starbucks. Ik herinner mij die eerste ontmoeting als de dag van gisteren. Dat kwam een beetje door de koffie (extreem groot, extreem duur), een beetje door de huiskamersfeer (fijne fauteuils die structureel bezet waren) en een beetje door het unieke bestelsysteem (twee keer in de rij, waarom ook niet?).
-
Free publicity op social media (zonder een cent te betalen)
De persvoorlichter in fondsenwervende organisaties benadert zijn contacten in de traditionele media volop, als het goed is tenminste. Doorgaans ziet hij bij zijn pogingen free publicity te creëren echter invloedrijke socialemedia-accounts over het hoofd. Dat kan anders, betoogt oud-journalist Teije Brandsma, die fondsenwervende organisaties en nonprofits adviseert over professionalisering van mediabeleid.
-
Experts over Geven in Nederland deel 2: Jeroen Hogenhout
Nadat de financiering alsnog was rondgekomen, verscheen onlangs met enige vertraging het onderzoek Geven in Nederland 2020. Het is een uitgebreid en grondig onderzoek over het geefgedrag in 2018, dat de moeite van het lezen meer dan waard is. Voor een goed begrip: dat was dus voor de coronacrisis. We vroegen enkele specialisten om commentaar te leveren op de zaken die hen opvielen. Vandaag deel 2: Jeroen Hogenhout over communicatie en geefgedrag.
-
Cordaid: een organische fusie en rebranding van jaren
Van vijf organisaties naar één goed doel, dat was de uitdaging van Cordaid de afgelopen jaren. Een bijzondere manier van werken ging daaraan vooraf. Simone van Hamond, Director Marketing & Fundraising, kreeg deze taak toebedeeld toen ze in 2013 in functie trad. 'Het hele traject van rebranding heeft in totaal achttien jaar geduurd, waardoor het een erg organische transitie is geworden. Al zou ik uiteraard geen enkele organisatie aanraden er achttien jaar over te doen, het heeft ons veel voordelen opgeleverd', aldus Simone. Een korte geschiedenis van een lang, maar doeltreffend fusietraject.
-
De chatbot: een stap dichter bij de donateur
Bij commerciële bedrijven als AH, ING en Coolblue zijn de klanten er inmiddels aan gewend dat ze te woord te worden gestaan door een chatbot. Dat is een chatfunctie op een website waarbij je niet met een echt mens praat, maar waarbij je in een vooraf gecreëerde gespreksflow zit. Het doel? Zoveel mogelijk mensen efficiënt en snel helpen met hun vraag, zo min mogelijk klanten aan de telefoon. Binnen de goede doelen is de chatbot nog niet doorgedrongen. Als het aan Save the Children ligt, gaat dat veranderen. ‘Het is een perfect middel om donateurs juist aan de telefoon te krijgen en met ze in gesprek te gaan.’
-
International Fund for Animal Welfare na vijftig jaar nieuwe huisstijl
Vijftig jaar lang kenmerkte de zeehond het logo van IFAW, International Fund for Animal Welfare. Maar in het nieuwe logo mocht hij niet meer terugkeren. Begin mei werd een strak en eigentijds logo gepresenteerd, in kleine letters, met een onderstreepte a en een compleet nieuwe huisstijl.
-
Vernietigend rapport Engelse Charity Commission over Oxfam UK
De Charity Commission in het Verenigd Koninkrijk publiceerde op 11 juni 2019 een ongekend kritisch rapport over Oxfam GB, waarin wordt vastgesteld dat de organisatie volledig tekort geschoten is in het voorkomen van het wangedrag van medewerkers van de organisatie in 2011 in Haïti, evenals in de fase daarna.
-
Waarom maken goede doelen zich niet druk over hun communicatiekanalen?
Ontluisterend was het! Het gemak waarmee het belang van het kanaal telemarketing voor de inkomsten van goede doelen (en andere organisaties) opzij werd gezet ten faveure van de beheersing van consumentenirritatie. Van de zes Kamerleden, die aan het Algemeen Overleg van de Tweede Kamercommissie Economische Zaken en Klimaat deelnamen, hadden er vijf geen enkel probleem mee dat Staatssecretaris Mona Keijzer, zonder enig gedegen onderzoek naar de effecten op de inkomsten voor goede doelen, de opt-in bij telemarketing doorvoert. Kamerlid Moorlag van de PvdA probeerde nog even extra gas te geven door ook weer het bel-niet-aan-register op de kaart te zetten. Keijzer ging er nu niet in mee.
-
NRC Charity Awards 2018
Op 28 augustus 2018 reikte NRC in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam voor de achtste keer de jaarlijkse Charity Awards uit.