Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

legacygiving.eu: een inspiratie-platform om werving van nalatenschappen verder te ontwikkelen

Interview Nieuws

21 juli 2021

Nalatenschappenwerving zit al ruim een decennium in de lift en is een volwaardig vakgebied geworden binnen de fondsenwerving. Ook de opbrengst uit nalatenschappen in de Nederlandse markt laat al jaren een zeer stabiele groei zien. Maar er valt ook nog veel te winnen en vooral veel kennis te delen, zeker op Europees niveau. Dat dachten nalatenschappenwervers Elly Lont (Greenpeace) en Lena Vizy (Amnesty International) ook. Zij lanceerden begin juni hun kennisdelingsplatform legacygiving.eu en krijgen daar vanuit de hele wereld reactie op, vertelt Elly.

Elly Lont (Greenpeace, links) en Lena Vizy (Amnesty International) richtten legacygiving.eu op.
Elly Lont (Greenpeace, links) en Lena Vizy (Amnesty International) richtten legacygiving.eu op. © legacygiving.eu

door Marijn Thijs

Hoe is het idee voor dit platform ontstaan?

‘Lena en ik kennen elkaar al lang van bijeenkomsten en anderhalf jaar geleden hebben we op het IFC een masterclass en een workshop gegeven. Dat beviel heel goed. Omdat we allebei erg fan zijn van nalatenschappenwerving dachten we: wat kunnen we doen om organisaties in Nederland en daarbuiten nalatenschappenwerving nog meer gaan omarmen? We hebben gepeild of er behoefte was aan een inspiratieplatform; dat leek ons een geschikt middel hiervoor en dat bleek nog niet te bestaan. Begin vorig jaar hebben we besloten om ons plan uit te werken.’

‘We vinden het belangrijk om de internationale toon te benadrukken: Lena komt uit Duitsland en ik heb altijd interesse gehad in internationale netwerken en een Master International Business behaald. We vinden het ontzettend interessant wat er in Europa gebeurt. Ik sprak laatst een collega uit Polen die nalatenschappenwerving wil starten en Lena heeft voor Amnesty in Portugal een programma opgezet. De beste inspiratie haal je altijd van andere organisaties of uit andere landen. Het is zo interessant om van elkaar te leren, daar ligt onze extra interesse.’

Hoe ging het vervolgens in de praktijk? 

‘We hebben een plan gemaakt en gekeken naar onze doelgroep. Waar is behoefte aan? We hebben als het ware een business case gemaakt. Op dit moment zorgen we ervoor dat we elke twee weken een nieuw artikel of interview posten, en we versturen iedere maand een nieuwsbrief. Nalatenschappenwerving is enorm in opkomst. Er zijn ook landen die pas net zijn begonnen.’

Wat kan men verwachten van het platform?

‘We hebben het een beetje agile ingestoken. Door de reacties die we krijgen komen er steeds meer ideeën op. Nu zijn we aan het kijken: hoe kunnen we nog meer zorgen dat we elkaar inspireren? Denk dan bijvoorbeeld aan een gezamenlijke lunch, of webinars, maar dat is nog toekomstmuziek. Voorlopig is het de bedoeling dat legacygiving.eu verbindt, maar vooral ook dat het de kwaliteit van nalatenschappenwerving in Nederland maar ook daarbuiten verhoogt: echt die uitwisseling.’

Hoe staat Nederland er eigenlijk voor op het gebied van nalatenschappenwerving? Goed, toch?

‘Nederland doet het ontzettend goed, ja! Doneren is veel normaler bij ons. Nederland is wat nalatenschappen betreft een van de besten in Europa. Vooral in Oost- en Zuid-Europa is nalaten minder ontwikkeld.’

Dat komt vast door de culturele verschillen tussen Nederland en andere Europese landen.

‘Dat is inderdaad cruciaal. Je kunt niet iets kopiëren, maar je kan elkaar wel inspireren. Wat je vooral in katholieke landen ziet is dat er nog veel aan de kerk wordt nagelaten. Je ziet daar nu wel dat er een verschuiving gaande is. Over tien of twintig jaar gaat dat er anders uitzien – goede doelen gaan daar een steeds grotere rol in spelen. Dat gebeurt in Nederland ook.’

Wat valt er in Nederland nog te winnen?

‘Heel veel! Ook omdat het nog een jonge tak van sport is, zijn we nog heel veel aan het leren. Er zijn helaas nog steeds managementteams die geloven dat nalatenschappen uit de hemel komen vallen, maar inkomsten uit nalatenschappen kan en moet je sturen. Het is fantastisch dat we programma’s kennen die in tien jaar tijd in inkomsten zijn verdriedubbeld. Je hebt er wel degelijk invloed op. Het heeft de beste ROI van alle fondsenwervingsmethodes.’

‘Het werven van nalatenschappen is af en toe best balanceren. Een nalatenschap gaat pas in als iemand er niet meer is en is altijd persoonlijk. Toch gaan gesprekken over nalaten altijd over het leven, vertelde een relatiemanager die ik laatst interviewde. Het gaat over wat iemand belangrijk vindt, welke idealen zij hebben en over de kruispunten in iemands leven. Daarom is het ook zo belangrijk om kennis te delen en de kwaliteit goed te houden. Gelukkig hebben wij organisaties als Goede Doelen Nederland en richtlijnen over hoe om te gaan met het werven van nalatenschappen. We hebben er niets aan als organisaties het niet zo nauw nemen met het ethische aspect.’

Tenslotte: wat willen jullie graag bereiken met legacygiving.eu?

‘Uiteindelijk willen we heel graag dat we kunnen bijdragen aan het naar een hoger niveau tillen van het vak nalatenschappenwerving en kunnen laten zien hoeveel potentie het heeft om de wereld een beetje mooier te maken. De eerste reacties op de website zijn in ieder geval heel bemoedigend. Ook vanuit het VK en de VS krijgen we positieve berichten. Ons streven is om met de site passie en kennis voor het vak te delen en uitwisseling binnen de sector te bevorderen. We krijgen er allebei energie van om hiermee bezig te zijn.’

Meer over Amnesty International Nalatenschap Nalatenschappen Greenpeace Elly Lont Platform Inspiratieplatform legacygiving.eu Lena Vizy

Marijn Thijs

Redacteur

Als redacteur houdt Marijn zich bezig met de invulling van fondsenwerving.nl en het Vakblad fondsenwerving. Hij is verantwoordelijk voor de journalistieke inhoud en vacatures op de website en schrijft (onderzoeks)verhalen en rubrieken voor het fysieke Vakblad. Marijn studeerde internationale journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen (MA) en is sinds 2019 verbonden aan het Vakblad.

Wekelijksenieuwsbrief

Vond je dit een goed verhaal? Wil je meer van dit soort artikelen automatisch in je mailbox? Schrijf je dan in voor onze wekelijkse nieuwsbrief 👇

Close