In dit nummer
-
Wat sterke teams anders doen: vijf concrete bouwstenen
Samenwerken in een fondsenwerving- of marketingteam lijkt vanzelfsprekend. Teamleden delen samen hetzelfde doel, zijn betrokken bij de missie en hebben vaak een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Toch loopt in de praktijk samenwerking in teams regelmatig stroef. Besluiten worden niet genomen, irritaties blijven onderhuids, energie lekt weg in eindeloze overleggen en daardoor blijven resultaten vaak achter.
-
Rondkomen van 50 euro per week
‘Er zijn een miljoen mensen één kapotte wasmachine verwijderd van financiële problemen en ruim 500.000 mensen leven in armoede in Nederland’, zegt Nathalie Boerebach, directeur van Stichting Urgente Noden (SUN) Nederland. De verhalen op de site van SUN zijn indringend: een kind kan niet op schoolreisje; een gezin met zeven kinderen moet leven van vijftig euro per week. De stichting ontvangt o.a. ondersteuning van het ING Nederland fonds. Petra Hoogerwerf sprak ook met fondsdirecteur Nicole van de Hoeve over het bevorderen van financiële gezondheid.
-
Australische overheid overweegt bestedingsdrempel voor particuliere vermogensfondsen
Meer dan 2.200 particuliere vermogensfondsen zouden jaarlijks tussen de vijf en acht procent van hun netto vermogen moeten weggeven aan de doelen waarvoor ze zich inzetten. Dat vindt de Australische overheid, schrijft Alliance Magazine. Het plan leidt tot verdeeldheid in de Australische filantropische sector: sommige betrokkenen vrezen dat de wijziging juist miljarden dollars aan toekomstige giften in gevaar brengt.
-
Van matige chatbot naar goede hulp: de stap naar conversational AI 2.0
Steeds meer bedrijven en organisaties zetten chatbots in om vragen snel en efficiënt af te handelen. Het doel is duidelijk: klanten, donateurs, vrijwilligers en partners direct helpen en de druk op de medewerkers verlagen. De huidige resultaten zijn wisselend. Veel chatbots leveren niet de ervaring die mensen verwachten. De publieke opinie is dan ook vaak kritisch. Jan Verstegen gaat in op de mogelijkheden voor goede doelen.