In dit nummer
-
‘Onrealistische verwachtingen zorgen voor stress onder fondsenwervers’
De stress die fondsenwervers ervaren over de resultaten die zij worden geacht te behalen, behoren tot de grootste redenen waarom Amerikaanse fondsenwervers ermee stoppen. Dat bleek vorig jaar al uit een tevredenheidsonderzoek van de Chronicle of Philanthropy onder professionele fondsenwervers. Om als organisatie betere doelen te stellen is het belangrijk om verder te kijken dan alleen groei, concludeert de Chronicle in vervolg op dat onderzoek: ‘Het is belangrijk om te kijken naar eerder behaalde resultaten, samen te werken bij het stellen van doelen, te onthouden dat fondsen werven een project van de lange adem is en de staat van de economie te overwegen.’
-
Wachtverzachter: ‘Leuker kunnen we wachten niet maken, wel waardevoller’
Een van de meest gehoorde nummers ter wereld is ‘Opus Number One’ van Tim Carleton en Darrick Deel, een synthpop-nummer uit 1989 wat nooit in de buurt van een hitlijst is gekomen. Vermoedelijk doet de titel op zichzelf geen belletje rinkelen. Maar wanneer alle medewerkers van een klantenservice in gesprek zijn, is Opus Number One het melodietje wat het vaakst afgespeeld wordt in de telefonische wachtrij. Nu is wachten sowieso al niet heel leuk, maar het blikkerige geluid en de repetitieve aard van de muziekjes zorgen daar bovenop nog voor extra irritatie. ‘Kunnen we daar niet iets aan doen?’, vroegen Sem Reijgwart en Dennis Prins zich af. Zij ontwikkelden een product waarbij bedrijven een boodschap van een goed doel kunnen afspelen op de plek van het wachtmuziekje: de ‘Wachtverzachter’. Zo kunnen goede doelen hun wervingsboodschap op een nieuwe plek kwijt en kunnen bedrijven iets voor goede doelen betekenen.
-
Column 25 jaar Vf: Relaties, relaties, relaties
Terwijl 25 jaar geleden het eerste Vakblad Fondsenwerving van de pers rolde, ontstond aan de Universiteit van Amsterdam een ambitieus plan voor een Development Office naar Angelsaksisch model. Kort gezegd komt dat model neer op ‘ friendraising first, then fundraising’. De boodschap aan het universiteitsbestuur was duidelijk: ‘Als je wilt fondsenwerven, zul je eerst je alumnibeleid op orde moeten hebben. Succesvol alumnibeleid kost geld, veel geld. En tijd, veel tijd. Zonder de investeringen in budget en mankracht, en een lange adem, moet je er niet aan beginnen.’
-
Tien ingrediënten voor de perfecte post op LinkedIn
Voor goededoeleninstellingen is LinkedIn meestal niet het belangrijkste onlinemarketingkanaal. Toch kan LinkedIn wel degelijk interessant zijn voor fondsenwervers. Met meer dan tien miljoen accounts is het een van de grootste socialemediakanalen in Nederland en België.