Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje

Innovatief onderzoek van start dankzij succesvolle crowdfunding pilot Hartstichting

Vf Branded Content

Vf Branded Content is de commerciële content op Vakblad fondsenwerving. De inhoud valt buiten de redactionele verantwoording van Vakblad fondsenwerving.

Redactie Vf

crowdfunding.jpg

Innovatief onderzoek van start dankzij succesvolle crowdfunding pilot Hartstichting

In februari startte de Hartstichting een bijzondere crowdfunding pilot. Tijdens deze pilot bood de Hartstichting twee onderzoekers de kans om onderzoek naar hart- en vaatziekten te financieren via crowdfunding. Alleen bij 100% financiering zouden de onderzoeken van start gaan. En dat is gelukt! Kentaa ontwikkelde hiervoor het crowdfunding platform en verzorgde samen met de Hartstichting crowdfunding workshops voor de onderzoekers.

In februari startte de Hartstichting een bijzondere crowdfunding pilot. Tijdens deze pilot bood de Hartstichting twee onderzoekers de kans om onderzoek naar hart- en vaatziekten te financieren via crowdfunding. Alleen bij 100% financiering zouden de onderzoeken van start gaan. En dat is gelukt! Kentaa ontwikkelde hiervoor het crowdfunding platform en verzorgde samen met de Hartstichting crowdfunding workshops voor de onderzoekers.

Op https://steunmijnonderzoek.hartstichting.nl plaatsten de zij hun projecten met een doelbedrag van €50.000,-. Op 25 april jl. werden beide onderzoeken volledig gefinancierd.

Hartstichting verdubbelt
De Hartstichting stond de onderzoekers bij door iedere donatie te verdubbelen. Ook op het netwerk van de stichting werd een beroep gedaan. De crowdfunding campagne was hiermee een bijzondere samenwerking tussen de Hartstichting, de onderzoekers en hun netwerken.

Betrokkenheid
Onder de donateurs was een grote groep mensen die de onderzoekers een hart onder de riem wilde steken. Dat bleek ook wel uit de vele reacties van de donateurs, die niet alleen de onderzoekers succes wensten, maar ook hun waardering voor de onderzoeken lieten blijken. De betrokkenheid was groot. Het succes van de crowdfunding projecten is zondermeer positief beïnvloedt door de passie van de onderzoekers.

De onderzoeken gaan van start!
Een teller op de site gaf aan hoelang de onderzoekers nog de tijd hadden om hun financiering rond te krijgen. Door de tijdsdruk werden de campagnes extra spannend.

Het eerste project dat de eindstreep haalde was dat van een onderzoeksteam aan het VUmc. Hun onderzoek gaat over het verlagen van het risico van een hart- of herseninfarct na een ernstige infectie, met behulp van een eenvoudig aspirientje.

Het andere project behaalde de 100% financiering op de valreep, terwijl de laatste uurtjes op de teller wegtikten. Dr. Anton Roks gaat onderzoeken hoe we veroudering van bloedvaten kunnen tegengaan. Hiermee zou het risico op ingrijpende ziekten, zoals een hartinfarct, beroerte of dementie aanzienlijk worden verminderd.

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close