Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

DDMA-leden unaniem voor Code Fieldmarketing

Branded Content

21 januari 2015

Leden van de DDMA, de branchevereniging voor marketing, hebben unaniem ingestemd met de invoering per 1 januari 2015, van een Code Fieldmarketing. In deze code staan regels voor werving op straat en aan de deur.

door Redactie Vf

Het initiatief voor de code komt van de organisaties zelf. Energieleveranciers, uitgevers, Telco’s en charitatieve instellingen zijn gezamenlijk tot deze regels gekomen. Voor hen is het van belang dat zij ook in de toekomst op straat en aan de deur kunnen blijven werven. Daarvoor is een aantal basisvoorwaarden onontbeerlijk, die nu in de code zijn vastgelegd. In de code staat onder meer dat een werver duidelijk moet aangeven voor wie hij werft en dat hij geen aanbiedingen mag doen aan consumenten waarvan hij vermoedt dat zij onder de 16 jaar zijn. Ook worden de tijdstippen waarop men aan de deur mag werven aangeduid.

De Code Fieldmarketing regelt ook het zogenaamde recht van verzet: iedere consument moet zich kunnen vrijwaren van deze vorm van communicatie. De code erkent de bestaande Bel-niet-aanstickers van onder meer Kassa en de Consumentenbond. Als die stickers genegeerd worden, kunnen consumenten een klacht indienen bij het klachtenloket op www.privacywaarborg.nl.

De wens van de deelnemende organisaties is dat de code gaat gelden voor het volledige Nederlandse bedrijfsleven. DDMA zal daartoe draagvlak zoeken bij andere verenigingen. Op termijn wil men graag dat de code onderdeel uit gaat maken van de Nederlandse Reclame Code, die algemeen verbindend wordt toegepast.  

De code kun je hier downloaden!

Info: www.ddma.nl.

Bron: DDMA