Ben jij al lid? Van het Filantropisch Vakblad van Nederland?

Word lid!

Webshops gebonden aan veel regelgeving

Branded Content

5 november 2014

Ook goede doelen gaan steeds meer gebruik maken van een webshop. Dat gaat gepaard met vele regelgeving. Bratpack Internetdiensten zette de belangrijkste regels op een rijtje. 

door Redactie Vf

Het herroepingsrecht

  • Sinds 1 juni 2014 is het herroepingsrecht gewijzigd. Dit is verhoogd van 7 naar 14 dagen. Het herroepingsrecht staat voor de bedenktijd die een consument heeft na een aankoop in je webshop. Met andere woorden: consumenten hebben 14 dagen de tijd om een artikel te bekijken en kunnen het gedurende die termijn zonder opgaaf van reden terugsturen. De consument mag het artikel echter pas retour sturen na een formele melding, vervolgens moet het binnen 14 dagen door de consument retour worden gezonden. De kosten van deze retourzending zijn voor de rekening van de webshop eigenaar, tenzij hiervan vooraf melding wordt gemaakt op de webshop (doe dat dus!)
  • Het is verplicht om in het kader van het herroepingsrecht een retourformulier mee te sturen met de bestelling, gelukkig heeft Thuiswinkel.org een gatis online sjabloon hiervoor. 

Overige zaken 

  • Goede algemene voorwaarden kunnen bij een conflict erg handig zijn, besteed daar dus tijd en aandacht aan en begin tenminste met een goed sjabloon. De Stichting Webshop Keurmerk heeft ook een sjabloon online staan.
  • Indien het niet expliciet wordt aangegeven, moeten de prijzen op je webshop altijd inclusief BTW worden vermeld. Ook als je er ‘vanuit gaat’ dat het merendeel van de bezoekers zakelijk is. Wil je toch prijzen exclusief BTW vermelden, vermeld dit dan heel duidelijk.
  • Klinkt wellicht heel logisch, maar je moet ook de valuta vermelden. Het wil nog wel eens gebeuren dat het ‘niet mooi staat in de vormgeving’ en daarom de valuta aanduiding wordt weggelaten, niet doen!
  • Je bent als webshop eigenaar verplicht een bestelknop op de webshop te plaatsen waaruit duidelijk blijkt dat de bestelling een verplichting tot betaling inhoudt. Je moet dus de tekst “bestelling met betaalplicht” bij de betaalknop te plaatsen. Inderdaad, dat zie je nog maar zelden bij webshops, maar het moet wel!
  • Als webshop eigenaar ben je verplicht de volgende gegevens op de webshop te plaatsen: 
    • Je bedrijfsnaam
    • Adresgegevens bedrijf
    • Telefoonnummer
    • E-mailadres
    • Registratienummer Kamer van Koophandel
    • BTW-identificatienummer
    • De belangrijkste kenmerken van het product: je bent verplicht om op een duidelijke en begrijpelijke wijze de belangrijke gegevens (bijvoorbeeld typenummer van het product, kleur) te vermelden
    • De prijs van het product inclusief alle belastingen (en dus juiste valuta)
    • De kosten van aflevering
    • De wijze van betaling, aflevering of uitvoering
    • Termijn voor aanvaarding aanbod (zie ook herroepingsrecht informatie)
    • De verschillende technische stappen tot het sluiten van de overeenkomst met herstelmogelijkheden om ongewilde handelingen ongedaan te maken
  • Verkoop je met je webshop artikelen buiten Nederland, dan krijg je te maken met afwijkende wet- en regelgeving, bijvoorbeeld op het gebied van BTW. 

Heb je vragen over dit onderwerp? Of andere onderwerpen op het gebied van websites, webshops, online marketing of overige internetdiensten? Neem contact op met Bratpack. 

Bron: Bratpack Internetdiensten