Jaargang 23, nummer 2

In dit nummer

  • Marloes Wooning Dirkse (WWF Nederland) over fondsenwerving

    26 mei 2021 om 07:00

    In Vakblad fondsenwerving zetten we de fondsenwervers centraal, met persoonlijke verhalen over wat hen beweegt, waarom ze dit werk doen en hun organisatie kozen. Deze keer: Marloes Wooning Dirkse, Fondsenwerver MKB bij het Wereld Natuur Fonds Nederland. 'Ik werk elke dag met ondernemers die het verschil willen maken.'

    Lees meer over "Marloes Wooning Dirkse (WWF Nederland) over fondsenwerving"
  • Negen strategieën om customer engagement te verhogen

    20 mei 2021 om 07:00

    De tijd dat het vanzelfsprekend was dat goededoelenorganisaties konden rekenen op een groeiende trouwe achterban ligt ver achter ons. In de praktijk staat de goededoelenbranche voor een aantal grote uitdagingen. Het wordt steeds duurder en lastiger om een nieuwe structurele donateur te werven. Enerzijds staan bestaande fondsenwervende kanalen onder druk door stijgende kosten en strengere wet- en regelgeving. Anderzijds zijn (potentiële) donateurs kritischer geworden en hebben zij hoge verwachtingen van de organisatie: ze verwachten een gepersonaliseerde ervaring en maximale impact van hun donatie. De lat komt steeds hoger te liggen.

    Lees meer over "Negen strategieën om customer engagement te verhogen"
  • SeeYou Foundation terug naar haar wortels na loskoppeling van Light for the World

    17 mei 2021 om 07:00

    De naam van een goededoelenorganisatie is een van haar belangrijkste krachten. Het is een visitekaartje dat vertelt wat je doet en dat, als je een beetje geluk hebt, uitgroeit tot een begrip in de maatschappij. Toch zijn er altijd wel een paar organisaties die van naam wisselen, bijvoorbeeld omdat ze fuseren met een andere non-profit of hun focus verleggen. Zo ook de Nederlandse tak van Light for the World, die zich per 2021 loskoppelde van de internationale organisatie en als ‘Stichting SeeYou’ voor zichzelf begon. Uit hun ervaringen blijkt dat er achter zo’n naamswisseling veel meer schuilgaat.

    Lees meer over "SeeYou Foundation terug naar haar wortels na loskoppeling van Light for the World"
  • Grootste Tikkie-actie in Nederland ooit: de schildpadeieren van Bas en Nicolette

    11 mei 2021 om 07:00

    Het zal niemand zijn ontgaan, Bas Smit en Nicolette van Dam hebben voor het Prinses Máxima Centrum, het centrum voor kinderoncologie in Utrecht, 700.000 euro met hun schildpadeieren opgehaald. Het werd de grootste Tikkie-actie ooit. Hoe komt het dat de acties van ambassadeur Bas zo succesvol zijn, wat beweegt hem en hoe wordt het geld van de donaties besteed? Aan het woord zijn ondernemer Bas Smit en manager van de Prinses Máxima Centrum foundation, Lot Jens.

    Lees meer over "Grootste Tikkie-actie in Nederland ooit: de schildpadeieren van Bas en Nicolette"
Close