Fotocredit:
Shutterstock.com/Trueffelpix

Seksschandalen schaden imago alle goede doelen

Gepubliceerd op: 14 maart 2018

Het Goede Doelen Merkenonderzoek concludeert dat affaires bij goede doelen, zoals bij verschillende internationale hulporganisaties, vooral schadelijk zijn voor het imago van de hele sector. Slechts in mindere mate heeft het invloed op de organisatie waar de affaire plaatsvindt.

Sinds 2010 is de populariteit van de belangrijkste goede doelen die in Nederland actief zijn met 16 procent gedaald. In de afgelopen twee jaar daalde deze zelfs met 9 procent.

Met het onderzoek, dat voor de vijfde keer werd gehouden, zijn sinds 2010 ruim 10.000 Nederlanders ondervraagd. Terwijl grote spelers in de charitatieve sector sterk onder druk staan, floreren veel kleinschalige initiatieven, zoals de lokale dierenambulance. KWF Kankerbestrijding is al 8 jaar het sterkste goede doelen merk, ondanks een grote affaire in 2013.

Andere opvallende uitkomsten uit het onderzoek:

  • Imagodaling goede doelen vooral onder de belangrijke doelgroep van gepensioneerden
  • Effectiviteit en betrouwbaarheid van internationale goede doelen worden meest betwijfeld
  • Kleinschalige initiatieven, zoals de plaatselijke Dierenambulance, worden meer omarmd
  • Imago keurmerken groeit als enige, vooral door het succes van Beter Leven keurmerk
  • Topmerken in de segmenten gezondheid, welzijn en cultuur al 8 jaar dezelfde

Download hier uitgebreide informatie over het Goede Doelen Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.

Geef uw commentaar

Leveranciers