Fotocredit:
Shutterstock.com/Rawpixel.com

Online fundraising wordt heel persoonlijk

Gepubliceerd op: 15 maart 2018

Via Geef.nl kwamen we recent twee sympathieke wervingsacties tegen, met een zeer persoonlijk karakter.

Op zondag 18 februari kwam de drieëntwintigjarige Nixon Kareth uit Boekel om het leven, nadat hij na een avondje stappen in de Dommel was gevallen in Eindhoven. Door zijn vrienden werd hij als een aardige jongen gekenschetst, met altijd een lach op zijn gezicht. Zijn wens was om ooit nog eens terug te gaan naar (een vrij) West-Papoea.

Vrienden begonnen een actie op Geef.nl. Naast de vele kleinere giften van bijvoorbeeld tien euro, waren er ook die vijftig of zelfs honderd euro gaven. Niet alleen vrienden en bekenden, maar ook anderen droegen spontaan aan de sympathieke actie bij. De stand vandaag is 515 donaties met een totaal van €10.540,- Met een gemiddelde gift van meer dan twintig euro kan van een succesvolle actie worden gesproken. Hoewel de actie nog doorloopt staat inmiddels vast dat het mogelijk is om Nixon in zijn geboorteland te begraven.

De zeventienjarige Orlando Boldewijns lichaam werd medio februari in het water gevonden in de Haagse wijk Ypenburg. Zijn vrienden startten een actie op Geef.nl:

"Our hearts and minds are, in the space of the last few days, full with love and thoughts for Orlando. We loved him so much and want to give him what he deserves. The best goodbye ever. We want to do this in his style and want something beautiful to remember him by. With these words we started our campain (...) to raise some money to support Orlando's family and give Orlando the best goodbye ever. (...)"

Van 1944 mensen is in totaal van €38.032 ontvangen, 116 procent van het streefbedrag. Ook bij deze actie dus een gemiddelde gift van plm. 20 euro. En ook hier heel wat anonieme giften. Het bedrag wordt naast de begrafenis en de grafsteen gebruikt om Orlando's grootmoeder vanuit Suriname te laten overkomen, een herdenkingsfeest voor iedereen die Orlando kende en ondersteuning van de familie.

Het zijn twee prachtige voorbeelden van symphatieke en persoonlijke acties, voor directe steun aan mensen. Het zou me verbazen als temidden van de vele projecten die we tegenkomen op de crowdfundingplatforms, dergelijke zeer persoonlijke acties veel vaker gaan voorkomen. Interessant is dat de mogelijkheid om anoniem te kunnen geven in een behoefte voorziet.

Geef uw commentaar

Leveranciers