Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Werknemer geeft voorkeur aan werkgever die goede doelen steunt

27 augustus 2016

Onderzoek van Regus laat zien dat 43 procent van de werknemers wereldwijd liever werkt voor een bedrijf dat actief is op het gebied van goede doelen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

door Redactie Vf

Onderzoek van Regus laat zien dat 43 procent van de werknemers wereldwijd liever werkt voor een bedrijf dat actief is op het gebied van goede doelen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. 

Bijna de helft van de respondenten (bijna 40.000) geeft aan het belangrijk te vinden dat een werkgever zich bezighoudt met goede doelen. Ook maatschappelijk verantwoord ondernemen blijkt een belangrijk criterium te zijn bij de keuze voor een werkgever. Bedrijven die hebben aangetoond dat ze zich inzetten voor een betere samenleving zijn aantrekkelijker voor toptalent en hebben ook geen probleem om dat te behouden.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat zodra professionals de keuze hebben tussen twee vergelijkbare banen, zij de voorkeur geven aan een bedrijf dat kan aantonen een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Maatschappelijke interesse

 Volgens Jessika van Veen van Regus blijkt uit het onderzoek dat een groot deel van de medewerkers duidelijk is geïnteresseerd in meer dan de eigen carrière. “Zij geven aan dat ze liever werken voor een bedrijf dat zich ook inzet voor de samenleving. Een bedrijf dat zich bezighoudt met maatschappelijk verantwoord ondernemen laat zien dat het een positieve en verantwoordelijke organisatie is en bovendien blijkt dat medewerkers er trots op zijn voor zo’n organisatie te werken”

Meer voldoening

Bedrijven doen er volgens haar dan ook goed aan in te spelen op de bereidheid om een bijdrage te leveren aan de maatschappij. “Ze moeten ervoor zorgen dat hun medewerkers op de hoogte zijn van goede doelen en mvo-projecten waarbij zij betrokken zijn en hen bovendien de mogelijkheid bieden hier zelf een bijdrage aan te leveren. Medewerkers die weten met welke goede doelen de organisatie zich bezighoudt, halen meer voldoening uit hun werk en zijn gemotiveerder. Bovendien bieden deze initiatieven managers en medewerkers mogelijkheden om samen te werken."

Belangrijkste bevindingen van het onderzoek

  • Een derde van de respondenten geeft aan zich zelf te willen inzetten voor de goede doelen waaraan het  bedrijf een bijdrage levert.
  • 41 procent waardeert initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar 29 procent geeft aan dat ze vinden dat hier onvoldoende informatie over wordt gegeven.
  • Een kwart zou graag meer informatie willen over goede doelen- en MVO-initiatieven van andere teams binnen het bedrijf.
  • Een groot deel van de respondenten vindt dat bedrijven in hun sector zich meer zouden moeten bezighouden met MVO (40 procent) en donaties (37 procent).

Over Regus

Regus biedt (flexibele) kantoorruimte, vergaderruimtes en business lounges in business centers over de hele wereld.

Bron: Regus

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close