Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

VluchtelingenWerk mocht niet adverteren op Haagse tram

22 september 2016

De boodschap "Nederland is vol... met gastvrije mensen die vluchtelingen een warm hart toedragen”, werd als te controversieel gezien. 

door Redactie Vf

In Amsterdam en Rotterdam rijden sinds deze week twee trams met de boodschap "Nederland is vol... met gastvrije mensen die vluchtelingen een warm hart toedragen”. Maar dat was niet volgens plan: eigenlijk hadden dergelijke trams rond Prinsjesdag in Den Haag moeten rijden.

De boodschap werd door de Haagse vervoerder HTM echter als te controversieel bestempeld  HTM vreesde dat bij het plaatsen van de boodschap de veiligheid van de trams en het personeel in geding zou komen en trok daarop de goedkeuring in.

“Het gevoel dat bij mij is blijven hangen, is dat je in Nederland niet zomaar kunt zeggen dat je vluchtelingen een warm hart toedraagt”, regaarde adjunct-directeur Jasper Kuipers van VluchtelingenWerk Nederland. “Natuurlijk is de boodschap 'Nederland is vol…' prikkelend bedoeld. Maar om aandacht te vragen voor een positieve boodschap, moet je creatief en prikkelend zijn.”

Protesten en incidenten

“In de afgelopen tijd is veel aandacht naar protesten en incidenten gegaan. Daardoor is het besef op de achtergrond geraakt dat nog altijd een groot deel van Nederland het een morele plicht vindt om vluchtelingen op te vangen. De boodschap op de tram is juist bedoeld om dit te laten zien: 4200 mensen hebben hun naam op een tram gezet en deze actie betaald. Het niet mogen laten rijden van de tram, bewijst juist de noodzaak van onze tramactie: je kunt niet meer zomaar een positief geluid over vluchtelingen laten horen.'

Daarom was de weigering zo telerustellend, vindt Kuipers. 'Mensen die vrijwilligerswerk gaan doen hebben minder nieuwswaarde dan mensen met vuurwerkbommen. Zo werkt dit nu eenmaal. Maar nu 4200 mensen zelf willen laten horen dat zij er ook nog zijn, wordt dit als controversieel bestempeld.”

En dat de boodschap representatief is voor de meerderheid onder de Nederlandse bevolking, daar twijfelt VluchtelingenWerk niet aan. De organisatie weet zich gesterkt door onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau dat concludeert dat 63% van de Nederlanders het een morele plicht vindt om mensen die vluchten voor oorlog en vervolging toe te laten.

“Dat HTM in haar keuzes de veiligheid van hun personeel en materieel betrekt is een legitiem argument”, zegt Kuipers. “Wij hebben dan ook begrip voor hun keuze. Waar we van zijn geschrokken, is de achterliggende redenering dat het uiten van een positief geluid over vluchtelingen schijnbaar niet zomaar kan. Dat vind ik verbijsterend en daar maak ik me best zorgen over.”

Bron: VluchtelingenWerk

Advertentie

Close