Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Top peer-to-peer campagnes in Verenigde Staten krimpen voor vierde jaar op rij 

7 maart 2017

Peer-to-peer fondsenwerving geldt als de toekomst van het fondsenwerven. Maar zit er nog rek in het model? In de Verenigde Staten staan de inkomsten onder druk.

door Redactie Vf

Peer-to-peer fondsenwerving geldt als de toekomst van het fondsenwerven. Het wordt gezien als een goede manier om donateurs voor jou het werk te laten doen en ze tegelijkertijd een leuke, mooie, gezonde en waardevolle ervaring met vrienden en familie te bieden tijdens een peer-to-peer event. Maar zit er nog rek in het model? 

Het peer-to-peer model lijkt alsmaar te groeien, zeker als je kijkt naar de toenemende diversiteit van de events die er worden georganiseerd. Je kan tegenwoordig niet alleen een berg op fietsen, maar je kan hem ook beklimmen, afskiën, afglijden of afstuiteren in het teken van het goede doel. Je moet niet vreemd op kijken als iemand uit je vriendenkring je vraagt om geld te doneren aan een goed doel, omdat hij binnenkort – samen met tienduizend anderen - op handen en voeten de MontBlanc gaat beklimmen.

Fundraising Thirty

Toch reiken de bomen niet tot in de hemel, zo blijkt althans uit de Peer-to-Peer Fundraising Thirty, een onderzoek naar de dertig grootste peer-to-peer campagnes in de VS. De top dertig haalt sinds 2012 ieder jaar minder geld op. In 2016 werd er met 1,53 miljard nog maar net iets meer opgehaald dan het laagterecord uit 2006, toen de meting voor het eerst werd aangevangen.

Drie top events -  American Cancer Society’s Relay for Life, March of Dimes’ March for Babies en Susan G. Komen’s Race for the Cure Series — zagen hun opbrengsten met meer dan tien miljoen dollar afnemen. Anderzijds waren er ook grote stijgers. Zo zag Leukemia & Lymphoma Society’s Light the Night Walk de totale opbrengst met ruim twaalf procent toenemen naar  68.5 miljoen dollar.

Niet afschrijven

De resultaten van een hoop kleinere en nieuwe fondsenwervende events blijft in het onderzoek buiten beschouwing. Dat peer-to-peer fondsenwerving kan worden afgeschreven zou dan ook een verkeerde en ongefundeerde conclusie zijn. Wel lijkt het erop dat het moeilijk is voor grote events om over een langere periode de aandacht van deelnemers en hun donerende vriendengroepen vast te houden. Een keer een berg beklommen op de fiets, de volgende keer touwtje springend de Vaalserberg op?

Bron: Peertopeerforum.com

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close