Hoofdredacteur Renée Steenbergen

Renée Steenbergen nieuwe hoofdredacteur Vakblad Fondsenwerving

Gepubliceerd op: 26 juni 2017

Per 1 juli 2017 is Renée Steenbergen benoemd tot de nieuwe hoofdredacteur van Vakblad Fondsenwerving. Zij maakt al langere tijd deel uit van de redactie. Per 1 juli neemt ze dus de 'pen' over van Jaap Zeekant, die het vakblad media 1998 begon. Uiteraard blijft Jaap actief schrijven voor het vakblad. 

Dr. Renée Steenbergen startte haar journalistieke loopbaan in 1987 bij NRC Handelsblad, waaraan zij nog altijd is verbonden als medewerker. Geefgedrag en motivatie van donateurs is Renée’s specifieke focus, die zij – naast haar werk voor Vakblad Fondsenwerving - momenteel verder onderzoekt in een parttime aanstelling aan de Universiteit Utrecht. Zij schrijft sinds 2009 voor Vakblad Fondsenwerving en leverde onder meer artikelen over vermogensfondsen en game changers in het filantropische veld, plus een serie over motieven van gevers.

Scheidend hoofdredacteur Jaap Zeekant over de benoeming:

‘Wij zijn heel blij met Renée Steenbergen als nieuwe hoofdredacteur. Zij is een ervaren journalist en fondsenwerver en onderhoudt een groot netwerk in het filantropische veld. Renée gaat het Vakblad verder ontwikkelen tot een magazine dat zowel over nieuws als analyse van trends en ontwikkelingen op een toegankelijke wijze bericht voor de hele filantropische sector.’

Renée Steenbergen over haar plannen als hoofdredacteur van Vakblad Fondsenwerving:

‘Mijn focus ligt op onderzoeksjournalistiek en de geefkant van het fondsenwerven. Ik zal dan ook zeer regelmatig aandacht besteden aan motivatie van gevers, geefgedrag en relatiebeheer. Het zijn actuele onderwerpen in een roerige sector waarvan veel wordt verwacht nu de overheid sterk heeft bezuinigd op o.a. de zorg, de ontwikkelingshulp en de cultuur.’

In het nieuwste nummer van Vakblad Fondsenwerving (verschijningsdatum 30 juni), dat onder verantwoordelijkheid van Renée werd geproduceerd, schrijft zij in haar eerste hoofdredactionele column:

‘Niet burgers zijn somber over (nood)hulp, maar de media’

Leveranciers