Fotocredit:
RVD / Jeroen van der Meyde

Prinses Laurentien ‘invloedrijkste speler Nederlandse filantropie’

Gepubliceerd op: 02 oktober 2017

Prinses Laurentien is uitgeroepen tot ‘invloedrijkste speler in de Nederlandse filantropie 2017-2018’. De prinses staat bovenaan de nieuwe, jaarlijkse ranglijst van het filantropie-opinieblad De Dikke Blauwe. Ze wordt onder andere geroemd om het baanbrekende werk met kinderen in haar Missing Chapter Foundation. Laurentien van Oranje volgt het echtpaar Joop en Janine van den Ende op, dat de lijst vorig jaar aanvoerde. Tijdens een feestelijk vernissageprogramma op 3 oktober in Den Haag zal de prinses haar uitverkiezing luister bijzetten met een eigen mini-talkshow, waarin zij in gesprek gaat met een jongere, een ex-gedetineerde en een laaggeletterde.

Met de jaarlijkse ‘DDB100’ brengt het opinieblad De Dikke Blauwe die mensen in beeld die op de een of andere wijze maatschappelijke impact hebben gerealiseerd met geld (van anderen of van zichzelf) of baanbrekende ideeën. Daardoor vervullen zij een voorbeeldfunctie voor anderen die met private initiatieven een bijdrage leveren aan het goede doel. Hoofdredacteuren, tevens juryleden Charles Groenhuijsen en Edwin Venema:

‘het is daarmee dus géén ranglijst van grootste filantropen, maar juist van rolmodellen die maatschappelijke vrijgevigheid in Nederland stimuleren.’

Het juryrapport prijst Laurentien van Oranje, die in eerdere edities van de DDB100 ook al een hoge notering kreeg, om haar inclusieve denken. Zij schrijven dat de prinses geen genoegen neemt ‘met hokjes, vakjes en nationale grenzen als het gaat om de aanpak van universele, humanitaire problemen. Zij behoort tot het type maatschappelijk ondernemer dat het doel vooropstelt en gaat voor veranderingen van het systeem.’ Deze denkwijze ziet de jury vooral gedemonstreerd in de aanpak van de door haar opgerichte Missing Chapter Foundation. Daarbij wordt de onbevangen creativiteit en denkkracht van kinderen aangewend om grote mensen-problemen te helpen oplossen. Een methode die aanvankelijk op veel scepsis stuitte, maar intussen door een groot aantal gerenommeerde bedrijven en ondernemers wordt omarmd.

Op 3 oktober wordt de uitverkiezing van Laurentien van Oranje gevierd met een feestelijke vernissage in Sociëteit De Witte in Den Haag onder het motto ‘Goed doen is het nieuwe rijk zijn.’ In een programma onder leiding van Charles Groenhuijsen worden ook andere invloedrijke personen uit de DDB100-ranglijst, onderwie ook ondernemers, politici, filantropen en bestuurders, in het zonnetje gezet. De prinses zal zelf een korte talkshow presenteren waarin zij in gesprek gaat met een ex-gedetineerde, een kind, een vluchteling en een laaggeletterde. Daardoor benadrukt zij het belang van oprechte inclusiviteit en komen behalve de ‘filantropische rolmodellen’ ook de ‘doelgroepen’ op gelijkwaardige wijze in beeld.

Het programma op 3 oktober wordt besloten met de overhandiging van een oorkonde en het eerste exemplaar van het nieuwe, naar omvang en huiskleur genoemde jaarboek: De Dikke Blauwe. Deze zeshonderd pagina’s dikke uitgave is toe aan zijn vierde editie en wordt binnen de filantropie beschouwd als onafhankelijke, journalistieke gids voor iedereen die inspiratie en informatie zoekt in ‘Het Land van Goed Doen’. In de Nederlandse filantropie gaat jaarlijks ten minste €6 miljard om aan giften, nalatenschappen en sponsoring voor het goede doel.

Geef uw commentaar

Leveranciers