Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Pink Ribbon wil geen naakte euro's meer

24 oktober 2016

Pink Ribbon weigert opbrengst naaktkalender. 'De relatie tussen borstkanker en ‘naakt’ (erotisch getinte acties) kan als kwetsend kan worden ervaren.’

door Redactie Vf

Pink Ribbon is niet van plan de opbrengst van een naaktkalender van roeiende studenten uit Enschede in ontvangst te nemen. 'De relatie tussen borstkanker en ‘naakt’ (erotisch getinte acties) kan als kwetsend kan worden ervaren.’

Vier mannelijke roeiers van de UNitversiteit Twente starttennaaktkalender-actie, omdat de moeder van een van hen was overleden aan borstkanker. Ze dienden een aanvraag in bij Pink Ribbon om de organisatie officieel als beneficiant te mogen noemen, begonnen alvast met het inzamelen van geld, maar kregen onlangs te horen dat Pink Ribboon het geld niet wil aannemen.

Teleurstelling

Tot grote teleurstelling van de inititatiefnemers. ,Wij willen gewoon heel graag wat doen en dit is de actie waar wij voor hebben gekozen," vertelde een van hen aan het AD. Begrip is er bij hen dat Pink RIbbon niet zit te wachten op negatieve publiciteit, maar euro's zijn toch euro's?  "Als je ergens geld vandaan kunt halen, waarom zou je dat dan niet doen?".

Omdat de relatie naakt en borstkanker als kwetsend kan worden ervaren, legt Pink Ribbon uit. De organisatie zag zich door het premature handelen van de studenten genoodzaakt een persbericht op de website te plaatsen waarin afstand werd genomen van de actie.

 ​ "We weten dat de relatie tussen naakt (erotisch getinte acties) en borstkanker bij een groot deel van onze achterban (vrouwen met borstkanker) als kwetsend wordt ervaren. Vanzelfsprekend wil Pink Ribbon dit voorkomen.​"

Omzichtig

De omzichtige manier waarmee de organisatie omgaat met 'erotiek' kent zijn wortels in het recente verleden. In juli van dit jaar stapte de voltallige patiëntenraad op uit onvrede over de seksualisering van de fondsenwerving en PR van PinkRIbbon. Directe aanleiding voor het conflict was toen het 'zoveelste bikinirecord', waarbij zoveel mogelijk vrouwen in bikini gezamelijk op de foto zouden gaan om geld op te halen voor PinkRIbbon.

De studenten zetten hun actie door; het opgehaalde bedrag komt ten goede aan het KWF.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close