Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen

Katholiek Nieuwsblad wint belangrijke slag in ANBI-strijd

25 november 2016

Na een lang juridisch gevecht met de Belastingdienst heeft het Katholiek Nieuwsblad reden tot juichen. Na een uitspraak van de Hoge Raad is de kans groot dat het blad de status van ANBI mag behouden.

door Redactie Vf

Na een lang juridisch gevecht met de Belastingdienst het Katholiek Nieuwsblad eindelijk reden tot juichen. Na een uitspraak van de Hoge Raad is de kans groot dat het blad de status van ANBI mag behouden.

Het was de Belastingdienst een doorn in het oog: een blad dat een ogenschijnlijk  normale en commerciële prijsstelling hanteert voor de abonnees, maar tegelijkertijd de status van anbi heeft en daarmee in aanmerking komt voor enkele fiscaal gunstige regelingen. Dat kan niet.

Dat man wel, meende het Katholiek Nieuwsblad, ons doel is immers primair om de katholieke boodschap te verspreiden, de tarieven die wij rekenen dragen bovendien niet bij aan het maken van winst. Wij draaien verlies op het verspreiden van onze boodschap middels het blad en hebben hulp nodig van een steunstichting.

Aanvankelijk ging het Hof in Arnhem mee met de redenatie van de Belastingdienst: de hoofdactiviteit van het Katholiek Nieuwsblad is het uitgeven van het blad, hiervoor wordt een commercieel tarief gerekend, dus de status van ANBI wordt terecht niet langer toegekend door de Belastingdienst.

De Hoge Raad heeft nu echter anders besloten: of een stichting een ANBI is, wordt niet bepaald door het feit dat er voor een activiteit commerciële tarieven worden gehanteerd. Relevant is of de tarieven zo zijn gesteld dat daarmee (structureel) voordeel te behalen is. En voor het Katholiek Nieuwsblad geldt dat met het uitgeven van het blad verlies wordt gemaakt.

De zaak is door de Hoge Raad verwezen naar het Hof in Den Bosch. De kans is groot dat daar wordt geoordeeld dat het Katholiek Nieuwsblad rechtstreeks en primair een algemeen nut beoogt.

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close