Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Janine en Joop van den Ende invloedrijkste in Nederlandse filantropie

25 september 2016

Echtpaar staat bovenaan in top-100 in de nieuwste 'De Dikke Blauwe'. 

door Redactie Vf

Het echtpaar Janine en Joop van den Ende is door opinieblad over filantropie 'De Dikke Blauwe' uitverkozen tot 'invloedrijkste spelers in de Nederlandse filantropie 2016-2017'. De jury prees het echtpaar voor het werk dat zij al decennia verrichten als 'ondernemende mecenassen' via de VandenEnde Foundation. 

De jury, bestaande uit de twee hoofdredacteuren van De Dikke Blauwe Charles Groenhuijsen en Edwin Venema, motiveerde de nummer één-positie in de lijst van honderd meest invloedrijke Nederlanders in de filantropie verder als volgt:

'Met hun VandenEnde Foundation - mede gedragen en ondersteund door een klein, maar zeer deskundig bureau onder leiding van Ryclef Rienstra - is het ondernemersechtpaar Janine en Joop van den Ende vanaf het oprichtingsjaar 2001 een voorbeeld geweest van ondernemendefilantropie. Hun Foundation is een perfecte mix van pure hartstocht voor de kunsten en van emancipatoir ondernemerschap. De Van den Endes verbinden het klassieke ideaal van de mecenas met de energie van moderne maatschappelijke investeerders en bestrijken daarmee vrijwel het volledige filantropische spectrum:van gulle gaven, tot leningen tot co-financiering en andere vormen van venture philanthropy.'

Eerdere 'winnaars' waren Jos Verhoeven (Start Foundation, 2015) en Boudewijn Poelmann (Goede Doelen Loterijen, 2014). De Dikke Blauwe 100 is niet bedoeld als ranking van filantropen, maar van mensen die belangrijke bijdragen leveren aan particuliere initiatieven voor de goede zaak. Dat kan met eigen geld, maar ook met innovatieve ideeën en met geld van anderen.

De bekendmaking van de gehele lijst vind plaats tijdens de uitreiking van 'De Dikke Blauwe'  - 'gids voor filantropen en bestuurders van filantropische organisaties' - aanstaande dinsdag (27 september) in de Haagse Sociëteit De Witte. 

Bron: Perssupport

Advertentie

MIC: Fondsenwerving met het bereik van social media en het gemak van een betaalverzoekje
Close