Lid worden van Vf? Meld je nu aan

LID WORDEN

Advertentie

Advertentie

Advertentie

Groei crowdfunding neemt af

22 juli 2016

In de eerste helft van 2016 werd in Nederland voor 86 miljoen euro aan crowdfunding opgehaald. Een groei van 'slechts' vijf procent. Culturele en maatschappelijke projecten blijven het goed doen.

door Redactie Vf

In de eerste helft van 2016 werd in Nederland voor 86 miljoen euro aan crowdfunding opgehaald; een groei van 5 procent.  Daarmee groeit crowdfunding in Nederland beduidend minder snel dan de afgelopen 5 jaar het geval was en er vaak sprake was van een verdubbeling van het totaal aan inkomsten. Dat blijkt uit onderzoek van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren.

Vooral de inkomsten uit crowdfunding van ondernemingen stagneerden. Maatschappelijke en creatieve projecten wisten juist wel groei te boeken.

FIlms, muziek....

Voor creatieve projecten, zoals films, muziek en theater, bedraagt het totaal opgehaalde bedrag 8,9 miljoen euro met een gemiddelde bedrag per project van 16.000 euro. Voor maatschappelijke projecten, zoals een speeltuin of schoolproject, is het totaal opgehaalde bedrag 8,1 miljoen euro en bedraagt het gemiddelde bedrag per project 6.400 euro.

Cinecrowd

In-Soo Radstake van CineCrowd laat dan ook weten dat zijn platform qua omzet het meest succesvolle halfjaar dusver achter de rug heeft. Hij ziet nog voldoende mogelijkheden om te groeien. “Het komende jaar gaan we ons richten op de verbreding van ons platform. Naast het crowdfunden van films maken we het voor makers ook mogelijk om hun gerealiseerde films op ons nieuwe VOD-kanaal te zetten. Tevens voegen we een blogfunctie toe aan de site hetgeen een plek moet worden voor inspiratie, debat en verdieping voor crowdfunding en filmontwikkelingen." 

Voor je Buurt

Een zelfde boodschap heeft Martijn Arnoldus van platform Voor je Buurt:  “Het aantal campagnes en donaties op Voor je Buurt is het laatste half jaar sterk gegroeid. Crowdfunding voor buurten, dorpen en steden wordt steeds meer ingezet door bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Lokale overheden beginnen ook te zien dat crowdfunding een aanjager is voor de transitie van burger- naar overheidsparticipatie. Steeds meer overheden en fondsen worden ook actief onderdeel van de community. Het begin is er.”

Niet zaligmakend

Bovendien is omzet en inkomen niet zaligmakend. Dat zegt althans Roy Cremers van Voor de kunst:  "We merken dat voor veel initiatiefnemers van culturele projecten het 'betrekken' van publiek een belangrijker argument is dan de daadwerkelijke financiering. Wij juichen dit bij voordekunst van harte toe. De relatie tussen publiek en kunst stimuleren is voor ons het belangrijkste doel, crowdfunding zien wij hiervoor als een geschikt middel."

Afname van groei

‘Dat de groei van crowdfunding afneemt verbaast ons niet,’ aldus Simon Douw van crowdfunding adviesbureau Douw&Koren. ‘Crowdfunding is uit de pioniersfase. Om de groei door te zetten, is het noodzakelijk om ook het brede MKB, en dus niet alleen de early adopters, te laten zien dat crowdfunding ook voor hen kan werken. Want hoewel vrijwel iedereen inmiddels van crowdfunding heeft gehoord, is het toepassen ervan voor velen nog abracadabra. In het voorlichten van deze grote groep ligt een belangrijke uitdaging voor de crowdfunding markt, adviseurs en overheden.’

Advertentie

Procurios /Fundraising CRM voor goede doelen
Close